Few days home 4 25th wedding, Now back @ work! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Femke Knoops - WaarBenJij.nu Few days home 4 25th wedding, Now back @ work! - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Femke Knoops - WaarBenJij.nu

Few days home 4 25th wedding, Now back @ work!

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

06 Juli 2010 | Spanje, Madrid

Heeeeyy allemaal!!!

Hier weer even een berichtje al heb ik de meeste van jullie pas nog gezien!
De meeste van jullie weten dus ook dat ik pas een aantal dagen naar huisgevlogen ben het feest van ons pap en mams 25 jarig Huwelijksfeest!!
Het was een erg leuk feestje en ook heerlijk om weer een paar dagen thuis te zijn! Vriendinnen, vriendje en Familie weer gezien, Lotte gebeld vanuit Curacaou, en twee dagen heerlijk lui geweest, ik vond dat ik het verdiend had!
Nu weer terug en de op de avond dat ik terug kwam hadden we premiere van de Mouling Rouge, omdat ze niet zeker wisten hoelaat ik terug was, kon ik dus helaas niet meedoen :(:(. Vondt dit erg jammer, maarja was ook later terug en het was ook wel leuk om de show zelf eens te zien. Volgende keer doe ik de rol zelf weer!
Altijd weer even wennen als je een paar dagen weg bent geweest, een aantal gasten kende me nog, maar veel gasten waren intussen gewisseld en denken, huhh wie is die extra persoon in het animatieteam ineens.
Maar ondertussen alweer helemaal gewend en weer hard aan het werk.
Lange dagen maken ( ik overdreef de vorige keer niet met werkdagen van 8.30 's ochtends tot 1 uur 's nachts, op veel avonden is dit zo.
De show is meestal iets na elven afgelopen, dan ga je PRen met de gasten (eigenlijk gewoon buurten en vaak bieden ze je drinken aan, dus voelt niet echt als werk, haha). Maar dit moet van de manager want op die manier blijven de gasten langer op het terras en bestellen dus meer drinken, ja slim en commercieel ingesteld zijn die Spaanse managers wel! ;)
Maar daarna moeten we nog opruimen, en dat kan een hoop werk zijn, het docor afbreken, toneel kleding wassen etc. Soms vragen gasten of we dan nog mee op stap gaan of wat drinken. Waar je vaak wel zin in hebt maar je eigenlijk veel te moe voor bent. En ik ben ook nog eens de aerobic persoon in het team wat betekend dat ik dus om 8.30 aerobic mag draaien en de rest pas rond 9.30 aanwezig is.
Vaak gaan we op een vrijdag wel mee op stap, ik wil zelf natuurlijk ook wel eens lekker op stap, ook zien we dan andere mensen van andere teams op andere hotels die voor Cosmo werken en op zaterdag zijn we (meestal) vrij, dusss.
Andere nachten gaan we wel ooit mee naar de Irish pub met de gasten, dat is onder ons bedje (slapen boven de Irish pub) dus kunnen we gaan waneer we willen, haha.
Verder gaat dus alles goed,al zijn we nog wel vollop aan het trainen s'middags tijdens onze pauze, oftewel Siesta. Om alles dansen en shows goed aan te leren en te perfectioneren omdat hier verder geen tijd voor is.
Dus doen we dit maar op het warmste gedeelte van de dag, als er nergens shaduw te bekennen.

Omdat we nu dus die oefeningen hebben, hebben we verder eigenlijk geen pauze's in de dag.
Om jullie een idee te geven hoe onze dagen eruit zien:

De taken die je per dag doet zijn heel verschillend:

- Er is een kidsclub waar je elke week een andere thema hebt, zoals bijvoorbeeld, Disney week, Piraten week, etc. Dan doe je de hele week van alles in dat thema met de kids en verkleed je je natuurlijk ook in dat thema ;). S'ochtens doe je meestal wat rustigere dingen, zoals tekenene, knutsellen etc, alles wat gemaakt is hang je natuurlijk op in de kidsclub zodat ouders de prachtstukken kunnen bezichtigen, haha. Ook om de vieze schimmelmuren in de kidsclub te bedekken, en soms als kinderen speciaal voor mij iets maken, hang ik die natuurlijk ook in mijn kamer op ;) Omdat ik dit heel leuk en speciaal vindt, natuurlijk, (natuurlijk doe ik dit niet om mijn schimmelmuren in mijn kamer te bedekken en ik niet genoeg, brieven foto's en kaartjes van huis heb om de muur te bedekken, haha).
S'middags probeer je meestal iets actiefs met de kinderen te doen, en ook weg te gaan uit de kids club. Dat moet dus van de manager omdat ze wil dat gasten zien dat wij de kids vermaken, dat is een goed imago voor het hotel, als ze ons rond zien lopen met de kids. Ja ze denken overal aan. Meestal probeer ik dan dus op een schatkaart uit te zetten en dit met de kids te doen, of naar het strand te gaan, of verzin ik een spel etc.
- Wat het leuke is in de kidsclub is dat de kinderen zo enthausiast meedoen! Ook al zijn sommige wat ouder, (vanaf 4 tot 8 en van 9 tot 12). Ze gaan allemaal helemaal mee in het verhaal, en je zou eens moeten zien hoe ze hun best doen om een diploma te halen, die ze dan 's avonds op het podium uitgereikt krijgen, glunderend van trots, met mediale, winaarsmuziek, en zodat het hele hotel en de ouders natuurlijk trots kunnen zijn en iedereen kan zien hoe goed hij of zij het wel niet gedaan heeft. En de andere kinderen jalours zijn, haha.
- Hier een omschrijving van een dag die ik pas op de kidsclub had, een hele leuke dag.
S'ochtends hadden we ons als echte piraten omgetoverd. We hadden zwaarden en harnassen zelf gesmeden (oftewel van karton geknutseld ;), een goede piratenaam voor onze groep bedacht: Cecilia warriors!(daar zou ik maar voor oppassen als ik jullie was! ;)) een echte piraten yell bedacht, en op een schip in de ocean (op een omgebouwd vlot op het zwembad) onze vaarschils geoefend. Toen de concurent piratengroep: The flying Dutchmans, hadden gezien wat voor goede piraten wij waren, hadden ze toen we 'middags terugkwamen
een dreigbrief met een schatkaart zo op de deur van kidsclub genageld.Wij schrokken ons natuurlijk dood;) Wij moesten die schat voor hun halen en hem overhandigen anders zou hij ons allemaal ontvoeren en moesten we de rest van ons leven hulpjes op zijn schip zijn. (Nadat we de schat gevonden hadden, hadden wij natuurlijk een valstik opgezet en wij de concurrent piratengroep "the flying dutchmans" (a.k.a. mijn NLse collaga met de tieners)zo in het zwembad hadden gelokt en wij de overwinning hadden en de schat, vol met snoep lekker zelf gehouden.Gna Gna!!)
- Je ziet dus hoe je er echt een verhaal van moet maken, en het leuke bij de kidsclub is, dat je er niet voor lul staat om heerlijk blij te doen, als andere gasten je zien,denken ze niet van ohh nee he, wat is dat voor een blije aap, die een beetje als piraat aan het rondkruipen is. Ze weten dat dat je werk is, en dat de kinderen het geweldig vinden dus kun je er zelf ook helemaal in mee gaan. En als jij dat doet, dan doen de kinderen dat ook.
Einstein zei wel eens:
Imagination is more important then Knowledge.

In dit geval denk ik dus dat dit op mij slaat, haha. Want het komt voor sommige mensen misschien superdom en achterlijk over. En zonder verbeelding kom je hier ook neit en gaan de kinderen ook niet mee met je als je zelf niet doet alsof het echt is. Maar als jij dus doet alsof het wel echt is, dan geloven zij dat ook echt, en dat is wat het zo leuk maakt!
Dan zie je ook dat kinderen het grootste verbeeldingsvermogen ever hebben, dus als het waar is wat Einstein zegt, dan zijn kinderen inteligenter :)
Een voorveel van de verbeeldingskracht van kinderen:
Ik had pas dus een kind mee op de schattocht en toen we door het terras bij het zwembad op de grond kruipten (we konden natuurlijk niet gaan staan, want anders zagen de andere piraten ons) had ik gezegt dat ze goed moesten opletten onderweg voor aanwijzingen.
Dat aanwijzingen soms goed verborgen konden zijn, toen zagen de kinderen alle stukken rommel die op de grond lagen, servetjes, blikjes etc dus als aanwijzing en kwamen het dus vol trots bij mij, de kapitein afgeven in afwachting of het ook echt een aanwijzing was.
Toen er een kind met een oud pornoboekje aan kwam zetten en er grondig doorheen aan het bladeren was voor aanwijzingen, zei ik dus maar dat we wel genoeg aanwijzingen hadden, haha.
- Maar zo zie je dus maar hoe erg kinderen mee gaan in je vehaal, een oud blikje is geen oud blikje maar, maar wordt ook echt als schattenaanwijzing gezien, haha. Zo en zo leuk!

De kidsclub is dus superleuk om te doen, wel is dit het meest vermoeiende, die kids vreten zoveel energie van je! Maar je krijgt er ook wel weer heel erg veel voor terug.
Wel heeft ieder zijn eigen taak binnen het team. We hebben een jongen die het geweldig vindt met kids om te gaan (een uitzondering waar er meer van zouden moeten zijn, mannen die men kinderen kunnen omgaan zijn sexy ;)haha. Al is hij verder niet echt sexy maar wel een superleuke collega. Samen met hem heb ik in het begin van het seizoen dus de kidsclub opgezet. De ballenbak geinstalleerd, de muren geverd, het kinderlijk gemaakt en zoveel mogelijk schimmel van de muren verwijderd, haha. Tja we blijven in Spanje, waar managers zo min mogelijk geld willen uitgeven. Ook hebben we alle spelletjes, schatkaarten,kleurplaten etc gemaakt, verzameld en verzonnen en de themaweken bedacht en vorm gegeven.
Dat moest ik vorig jaar dus allemaal zelf zelf doen en verzinnen, terwlijk ik een stagaire was mt nul ervaring en inspiratie. Onze werkgever, Cosmo, heeft wel wat basis hiervoor maar dit is niet veel en offieel moeten ze je helpen, maargoed dit deden ze dus niet echt. Gelukkig wist ik nog veel van hoe ik dingen vorig jaar had, en had ik een hulp.
Ondertussen ben ik dus assistent teamleider omdat onze eigen teamleider een beetje onder loopt van het werk en continu in kraag zit met de Spaanse manager.
Ik heb die andere jongen dus de leiding van de kidsclub gegeven wat erg goed gaat.
Hij zit daar dus altijd omdat hij dat het leukste vindt, verder hebben we dan een collega in het team die we om de week roteren in de kidsclub.
Dan hebben we een collega die de sporten doet met de volwassenen en een met tieners, die ook worden geroteerd per week. Dit roteren doen we dus omdat behalve die ene jongen, de rest van de collega's in het team het liefste sport doen en kidsclub best zwaar vinden, wat het opzich ook is. En ik zeg niet dat sport makkelijk is om te doen, maar het is wel wat minder zwaar dan met de kinderen. In het begin, en vorig jaar toen ik stagaire was vond ik sport bij de volwassenen wel een beetje moeilijk af en toe. Ik bedoel het zijn meestal van die grote stevige mannen die mee doen, die allemaal ouder zijn dan jij. Ook denkt de helft het beter te weten dan jij. In hun land zijn ze misschien gewoon met andere spelregels te spelen dan hier, en vaak hebben ze zelf niet in de gaten hoe fanatiek ze zijn.
Fanatiek zijn is natuulijk leuk, ik zou het ook niet fijn vinden als ze totaal niet fanatiek waren, dan zouden er ten eerste waarschijnlijk bijna geen mensen meedoen met het sportprogramma. Ten tweede zouden ze dan waarschijnlijk als een stelletjes zoutzakken meedoen, dus ergens vindt ik het wel leuk, als je zelfs volwassen mannen ziet strijden om een diploma of medaile die s'avonds op het podium uitgereikt wordt aan een persoon of aan een team, al heeft dat verder niets te betekenen, en goeien ze die na hem misschien in hun hotelkamer op gehangen hebben na de vakantie weg.
Soms is dat stijden dus leuk, maar af en toe gaat er er ook op en dan denk je van: heren, het is maar een spelletje. Soms worden ze echt boos als ze niet winnen, en gaan ze smoesjes verzinnen, of extra snel overtredingen (waarvoor ze 10 push ups moeten doen, gna gna), of ze zeggen dat dit geen officiele spelregels zijn en hun het normaal anders spelen.
Maar de spelregels zijn de internationale die in de meeste landen gelden en die leg je van te voren ook goed uit voordat je begint, dusja.
Laat ze maar lekker klagen en boos zijn denk ik dan, lekker kinderachtig.
Maar vorig jaar vondt ik dit dus wel eens moeilijk, dan voelde ik me ook echt zo'n klein meisje, 3 koppen kleiner en vaak ook 3 keer smaller met een zacht muizenstemmetje, tegenover van die beerkerels, haha. Natuurlijk is dan dan moeilijk om bij je punt te blijven en consequent te blijven als er zo'n beer tegen je in gaat, haha.
Maar tegenwoordig ben ik misschien fysiek nog steeds wel zo 3 keer zo smal en zo klein, haha, maar voel ik me wel 3 koppen groter dan hun. Ik ben de scheids, ik leg de regels goed uit, en dan hebben ze zich daaraan te houden. Je moet gewoon zorgen dat je van elke sport de spelregels geod weet, enhoe je een competieschema moet maken, dat ligt ook weer aan met hoeveel gasten je speelt natuurlijk. Soms doe je een knock out system, soms een andere competitievorm maar soms doe je ook wel eens sporten die wat rustiger zijn, zoals dart, boogschieten, jeu de boulle etc. Maar het leukste vind ik zelf vaak wel sporten als, voeltbal, tennis, waterpolo (Is helemaal wild!!) en vollybal.

Maar meestal gaat het dus sowieso wel goed hoor, de meeste mensen onthouden dat ze op vakantie zijn en het maar een spelltje is, waardoor ze nog wel fanatiek blijven naturlijk maar wel weten waneer iets te ver gaat. Gelukkig, op deze manier is het ook veel leuker om sport te draaien, en kun je iedereen lekker enhausiast maken. En dat kan ik ook, haha. Meestal is het zelfs zo dat als ik met gasten naar het strand ga om te beachvollyballen, en ik sta daar naast de kant iedereen als een gek aan te moedigen, alle gasten die op strand liggen komen vragen of ze mee kunnen doen, haha.
Aan het einde van de sporten wordt ik 9 van de 10 keer ook wel in het zwembad geduwd.
Wat opzich niet erg is als ik mijn telefoon maar niet in mijn broekzak heb zitten.
Wat wel een paar keer gebeurd is maar misschien ook wel (een heel klein ietisiepietsie) beetje mijn eigen schuld was, omdat ik dit als smoesje gebruikte nadat ik de gasten erin geflikkerd had en als ze mij er dan in wilde gooien riep: Nee nee, mij niet erin gooien, ik heb mijn telefoon in mijn broekzak. En daarna dan zei: Ik had mijn telefoon lekker helemaal niet in broekzak Losers, lekker puh!

Officieel.
Ochtendprogramma 10.00 tot 12.00
Middagprogramma 15 tot 17.00
Avondprogramma 20.00 tot 23.00

Maargoed, dit is dus officeel, en als je het zo bekijkt hebben we idd werkdagen van 8 uur. Omdat het wel een Nederlands bedrijf is, mogen we officieel niet langer dan 8 uur werken op een dag.
Maar door onze Spaanse manager (wat officieel natuurlijk buiten onze NL werkgever Cosmo gaat, maar wat ze heel goed weten want dit is bij bijna alle hotels in Spanje zo waar Cosmo zit), moeten een aantal dignen anders.

Ten eerste wil de manager namelijk dat er 's ochtends aerobics gegeven wordt, voor de sportieve gast die vroeg op staat. (Terwijl dit soort gasten zeldzaam zijn op ons hotel Cecila Club, de meeste zijn bierdrinkenen Ieren, die niet voor 12 uur het licht zien, hun kinderen zijn de enige die rond die tijd aan het zwembad zitten, haha).
Maargoed, voor de paar gasten die er zijn moet het wel aangeboden worden, dus ben ik hiervoor de aangezen gelukkige en geef ik elke ochtend om 8.30 arobics. Meestal is dit voor Franse en Duitse gasten dus de taal is vaak ook nog een barriere.

Ten tweede beginnen de programma's om 10, 15 en 20.00 uur, maar in de praktijk moet je natuurlijk veel voorbereiden (vooral in de kidsclub, denk aan tekeningen printen, schatroutes uitzoeken etc)en moet je minimaal een half uur eerder aanwezig zijn.
En bij het ochtendprogramma gaan we in ons hotel tot 13 uur door omdat de manager het anders te kort vindt.

Hierna hebben we dus officieel Siesta tot 15.uur, maarja tot nu toe hebben we die nog niet echt gehad omdat we elke dag nog volop bezig zijn met oefenen, wat best wel zwaar zijn. Maar als alle shows beter gaan hoeven dit dus minder en minder, en tegen het einde van het seizoen zullen we waarschijnlijk wel lekker onze Siesta's kunnen houden.

Ten derde loopt bij ons ht avondprogramma ook iets anders. Er zijn verschillende onderdelen in het avondprogamma.
Het begint met de muziek en de kidsdisco, normaal om 20.00 uur bij mij ons om 19.uur.
Rond 20.00 beginnen we met de diploma's voor de de dag uit te rijken, eerst voor kinderen uit de kidsclub, dan voor de sportprogramma's van de tieners en de volwassenen. Tussendoor draaien we elke keer muziek en meestal blijft het hierdoor wel goed druk op het terras. Dan doen we nog een Bingo waar mensen een cocktail mee kunnen winnen en om 22.00 beginnen we met avondshow.
Tussendoen moeten we dus alle voorbereiding doen, het docor en de props zijn als het goed is al tijdens de dag gedaan. Maar af en toe moet hier ook nog een laatste hand aan gelegt worden, of zijn er kinderen geweest die (per ongelijk/ express) het leuk hebben gevonden om met het docor te spelen en er iets stuk gegaan is. (Heerlijk kindereren ;) haha)
Dan moeten we nog omkleden sminken en soms de exta gasten die een gastrol hebben klaarmaken, het kan dus een drukke boel zijn backstage af en toe, haha.
Tussendoor blijven wij natuurlijk rustig en proficieel ;).

We hebben dus een iets ander avondprogramma dan bij andere hotels, ook een beter natuurlijk, haha.
De reden dat we om 19. uur beginen ipv. 20.uur is dat de manager vindt
dat er anders te lang niets te doen is voor de gasten.
Waar opzich ook wel een punt in zit, maar waardoor wij er wel veel eerder moeten zijn en minder eigen tijd hebben. Voor de kinderdisco heb je wel maar 3 personen nodig, twee clowns en een dj. Dit draaien we om beurten, en meestal zijn de clowns de hele week dezelfde die in de kidsdisco staan en het meeste met de kinderen omgaan. Dit roteren we per week. Maar als je dus geen kidsdisco hoeft te draaien hoef je wel pas rond 20.00 aanwezig te zijn, wat af en toe heerlijk is, dat extra uurtje.
Dan beginnen we dus met dipoma's die we moeten schrijven en bingo enzo.
Ondertussen blijft het vaak druk op het terras en maak je elek keer een praatje met gasten die je tegenkomt als je weer eens met iets aprts voor de show op en neer aan het sjouwen bent en voor de rest ben je backstage, waar het af en toe ook een drukte kan zijn zoals ik al zei.
Eigenlijk is het de bedoeling dat ouders een kans hebben de jonge kinderen naar bed te brengen na de diploma's voor de kidsclub. Omdat sommige shows niet echt voor kinderen zijn (denk Moulin Rouge waar we hoeren spelen), haha.
Alhoewel de meeste ouders ze gewoon op laten blijven tot hoelaat ze hun ogen op kunnen houden, haha.
(Ik vind dat opzich ook wel leuk, brengt wel een leuke sfeer bij shows, kinderen doen vaak mee en schamen zich nergens voor, wat de drempel voor ouderen lager legt om ook mee te doen. Sowieso doen de meeste ouderen bij dit hotel ook wel mee, wat erg prettig is. Ik denk dat het komt omdat het Ieren zijn, wat een heerlijk volkje is datzeg, echte levensgenieters die zich niet schamen om het leuk te hebben.
Dat is dan soms toch wat anders werken dan bij uptighte Duitsers, Franse (en eerlijk gezegt zijn wij Nederlansde ook niet de eerste die opspingen als er om vrijwilligers gevraagt wordt).

Dan is er dus de show, wat wel altijd het straalpunt van de avond/ dag is, het kersje op de taart zeg maar, haha. En dus altijd heerlijk is om te doen en echt een kick geeft.
Deze sluiten we iets na 23.00 af en doen we samen met de gasten nog wat clubdansen, wat altijd erg leuk is.
Dan gaan we nog even het publiek in, PRen dus zoals ik al zei en soms lekker wat meedrinken met de gasten, de meeste staan in de rij om jou te trakteren nadat jij hun en hun gezin de hele avond en dag vermaakt hebben.
(Officieel mogen we natuurlijk niet drinken tijdens werktijd, maar daarna hoeven we alleen nog op te ruimen, en een lekkere cocktail of Baily's sla ik natuurlijk niet af, haha. Ja de gasten kennen onze favo drankjes uit hun hooft, en bovendien klaagt de manager en het barpersoneel hier ook niet over, die zien alleen maar extra inkomsten door ons, haha).
Hierna ruimen we nog op zoals ik zei vaak veel werk en zijn we blij als we rond middernacht klaar zijn.

Een heel avondprogramma dus, maar wel erg leuk.