Ghana it is!! - Reisverslag uit Lierop, Nederland van Femke Knoops - WaarBenJij.nu Ghana it is!! - Reisverslag uit Lierop, Nederland van Femke Knoops - WaarBenJij.nu

Ghana it is!!

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

18 April 2009 | Nederland, Lierop

Heeeyy allemaal!
Hier na een lange tijd weer eens een berichtje op deze site. Zoals de meeste van jullie misschien weten doe ik mee aan een uitwisselingsproject en zou ik volgende week naar India gaan. Wat de meeste van jullie misschien niet weten is dat het ondertussen veranderd is naar Ghana, je leest zo waarom.
Hier even een korte uitleg over de reis.

Deze reis is maar een kortere maar zeker niet een mindere!
Ik had gesolliciteerd naar een project van Fontys en Togetthere (Togetthere is een samenwerkingsverband van ontwikkelingsorganisaties, Icco en Kerk in Actie) en mocht mee :)
Het is een uitwisseling met India en Kirgizië, wij gaan daar 2 weken heen, bezoeken daar een ontwikkelingsproject en krijgen een "buddie".
Die buddies zijn studenten uit Indiase of Kirgizië, die vroeger bij een ontwikkelingsproject hoorde en dus weining kansen had, en nu dus zeg maar "omhoog geklommen" en zijn gaan studeren. Dat is een hele weg voor hen en dus ook heel bijzonder, net zoals vele andere bijzondere dingen in die landen. Ook bijzonder is het werk dat de ontwikkelingsprojecten daar doen. Van dat alles is in Nederland vaak niet veel bekend en de opdracht voor ons is dus om daar een documantaire over te maken (van die buddie en het land) voor middelbare scholieren, en er worden ook speciale lesmodules voor ontwikkeld waar ik ook bij betrokken ben.
Behalve een mooie ervaring dus ook heel erg leerzaam en je helpt mee aan een stukje bewustworden van veel Nederlands scholieren.
Het bijzonderde van dit project is ook dat de studenten (onze buddies waar we bij in gastgezin blijven tijdens onze reis) ook naar Nederland komen in september en bij ons blijven slapen. Dit is voor hun natuurlijk een hele beleving en NL zal voor hun misschien best shokking zijn, maar dus ook een hele ervaring en erg leerzaam.
Er word voor hen hier een speciaal programma opgezet om ze dingen te leren waar ze in hun eigen land veel aan hebben en ze eventueel daar in het onwikkelingsproject toe kunnen passen.
Maargoed, jullie lezen dus de hele tijd India en Kirgizië en er staat natuurlijk dat ik naar Ghana ga, ik zal het eens uitleggen.

Ik was uitgekozen om naar India te gaan waar ik erg blij mee was. Kirgizië had me ook een mooie ervaring geleken, het moet een heel mooi land zijn met vriendelijke mensen en ik vond het ook leuk dat er in Nederland niet zoveel over bekend was. Maar over India was ik natuurlijk ook erg enthausiast, hoe meer ik erover te weten kwam hoe meer mijn intresse groeide. De mensen moeten ook erg vriendelijk zijn al is het vaak wel opassen. Een heel interessant land met een aparte cultuur had ik het idee. Maar helaas....

Onze visa zijn geweigerd door de Indiase ambassade, en dat één week voor vertrek! De precieze reden waarom weten we niet, dat hebben ze niet precies gezegt, alleen dat ze niet in favor waren for that kind of programs.
Misschien heeft het iets met de verkiezingen te maken die er op dat moment in volle gang zullen zijn en waaruit nogal eens rellen kunnen ontstaan. Toch denk ik niet echt dat het de volle reden is want het is zo'n groot land, en de kans dat wij daar echt mee te maken krijgen in zo'n rel is wel zo en zo heel erg klein.
Een andere reden is denk ik ook dat India wil over komen als groot en machtig opkomend land: Incredible India. En dat ze bang zijn dat wij vooral de vele ellende die er in dat land is in kaart zullen brengen... (wat dus helemaal niet het geval is maarja).

Maar wat het ook is, het maakt niet uit want zonder visa kunnen we niet gaan. Was al bijna bang dat we helemaal niet meer weg konden gaan maar gelukkig heeft iemand van Togetthere vele relaties in Ghana zitten waardoor ze op zeer korte termijn voor ons nu hetzelfde soort project in Ghana aan het opzetten zijn. Veel respect ervoor dat ze dat kunnen natuurlijk, toch even wat anders dan India waar het allemaal wel een half jaar geduurd heeft en we uiteindelijk nog niet konden gaan.
Natuurlijk is Ghana wel even iets heel anders dan India.
Ben dus eerlijk gezegt stiekem dus ook wel een klein beetje teleurgesteld dat we niet naar India gaan nu, vooral na alles wat ik ervan opgezocht had en van wist was ik erg nieuwsgierig geworden. Ik wil nu zeker nog wel eens naar India! Ook vind ik het voor de mensen daar erg, voor de projecten, die hadden zich er natuurlijk ook op voorbereid dat wij kwamen, en al helemaal voor de buddies daar. Die krijgen nu niet de kans naar Nederland te komen waar hun zich natuurlijk ook erg op verheugd hadden.
Maarja helaas is er niks aan te doen, zoals ik al zei, hopenlijk krijg ik nog eens (snel:) de kans naar India te gaan en als het dan mogenlijk is wil ik die projecten ook echt nog bezoeken, maarja dat zullen we wel zien.
Nu is de focus op Ghana, ik moet zeggen dat Ghana me ook een hele ervaring lijkt. Ik wou al langer een keer naar Afrika en van Ghana heb ik ondertussen veel mooie verhalen gehoord duss.. vanuit dat opzicht vind ik het helemaal niet erg. Het is toch zoals het is, je kunt het niet beinvloeden dus je kunt er maar beter het beste van maken.
"Als het niet kan zoas het moet dan moet het maar zoals het wel kan" zei mijn tante Ellie altijd.
Naast dat ik het sneu vind voor de mensen in India en dat India me heel intressant leek, is voor mij Ghana verder natuurlijk ook een superervaring en is de spanning om daarheen te gaan nu ook erg groot.

Ik vertrek komende donderdag dus en omdat ik maar tot 10 mei weg blijf ga ik geen blog bijhouden maar ik zal hier op de site een soort samengevat (kort)verslag van de reis plaatsen zodat iedereen die wil het kan lezen!
Groetjes Femke

  • 18 April 2009 - 15:14

    Marloes:

    Hey Fem!
    Zozo wat een verhaal, jammer dat het geen India is geworden maar Ghana klinkt ook super vet! Aangezien ik je waarschijnlijk niet meer spreek voor donderdag, alvast: Een heeeele goede reis! En veel plezier daar! Tot 11 mei, in de Eifel;)! Ooh en mijn agenda zegt dat jij in die week jarig bent (heb je er bovendien zelf in gezet:P) Maarr goede reis, maak er wat van en tot snel!
    Xxx Marloes

  • 18 April 2009 - 15:52

    Ans Knoops:

    Hoi wereldreiziger
    nou Ghana lijkt me ook niet verkeerd. Dit wordt vast ook een hele boeiende ervaring, Gewoon weer een hele nieuwe cultuur opsnuiven.

    Ik ben weer zeer benieuwd naar al je verhalen.
    We wensen je alvast hele fijne weken toe.

  • 18 April 2009 - 16:51

    Familie Achterop!:

    Ha muis!!
    Leuk dat je weer een verhaal plaatst! Die van Australië waren altijd supermooi geschreven. Je weet dat we allemaal blij voor je zijn dat je hieraan mee kunt doen. Wel goed op jezelf passen he!!
    Jeroen, Patrick, Maarten, Pap en Mam!!

  • 19 April 2009 - 08:23

    Inie:

    Hoi Fem,

    Ghana lijkt me ook leuk. Lijkt me nog moeilijk om daarover een documentaire te maken. Heel veel plezier daar en laat het ons maar meebeleven.
    Groetjes

  • 19 April 2009 - 08:34

    Nick:

    Heey meissie!
    Wat leuk voor je! Je hebt me er vaag iets van verteld maar nu ik het zo lees wat het precies is, alleen maar nog interessanter. Ook echt typisch iets voor jou! Wel goed oppassen op je mooie zelf daar he! ;)
    xx

  • 19 April 2009 - 08:48

    Muts!:

    Eeyz Fem a.k.a. Druif :P
    Gaaf man! Jij ook weer altijd met je avonturen, je maakt me echt jalours, maja niks voor mij. Als je terug bent gaan we snel weeruz klimmen oke? Ohh en wa lees ik, ben je met je verjaardag, de 14de er niet?? xx Joahnie

  • 19 April 2009 - 14:06

    Maartje:

    Waauw! Naar Ghana!
    Wat een geweldige kans voor jou!
    Hoop dat je het erg naar je zin zult hebben!!

    xxx Maartje

  • 20 April 2009 - 08:11

    Marleen:

    Hey Fem,

    weer zo'n machtige reis, jij maakt nog eens wat mee zeg. Past helemaal bij jou, de hele wereld over.

    Naar Afrika dat is ook echt een droom van mij...(ons) daar zou ik nou wel eens naar toe willen om daar een rond reis te maken. Als je terug bent spreken we weer eens af ok? kun je me alles vertellen over hoe je reis daar is geweest.

    heel erg veel plezier, dat je er ook maar veel van mag leren.

    kusx Marleen

  • 22 April 2009 - 12:25

    Mirda:

    Hey Femke,

    Wat ontzettend leuk voor jou dat je naar Ghana gaat. Echt iets voor jou! Zal weer een heel avontuur worden zeg. Heel veel plezier daar. We moeten snel weer eens afspreken om bij te kletsen.

    xx Mirda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Lierop

Uitwisseling Ghana/ Nederland

Hoi!!
Zoals jullie weten had ik dus gesolliciteerd naar een project om een documantaire te maken en lesmatriaal te onwikkelen over een uitwisseling met India en Kirgizië. We gaan verschillende ontwikkelingsprojecten bezoeken en we worden gekoppeld word een een buddie daar. Een Indiase of Kirgizische student die vroeger bij dat ontwikkelingproject zat en dus niet veel had, en die nu "omhoog geklommen" zijn en dus aan het studeren zijn. Erg knap en bijzonder dus, bij deze buddies zijn we als gastgezin en daar gaat ook de documantarie over. Maar het bijzonder is dus dat deze student in september ook naar Nederland komen en bij ons te gast zijn. Ze krijgen hier een programma wat leerzaam is voor hun eigen leefomgeving of dat project. Voor hun dus ook heel erg speciaal.
Ik mocht mee en mijn bestemming zou zijn: India. Kirgizië had me ook interessant geleken vooral omdat niet veel mensen het kennen maar ik had erg veel zin in India. Steeds meer en meer in India verdiept totdat.. er ineens moeilijkheden waren met het verkrijgen van de visums. Het ging dus niet zeker door en plan B: Ghana werd aan ons voorsteld door een kleine kans dat India niet door zou gaan. Ghana leek me ook super, wil al lang naar Afrika en had al veel goeds over Ghana gehoord. Maar toch nog hoop dat India door ging alleen helaas.. Gistere te horen gekregen dat dit niet het geval is en het dus Ghana word. Ik vind het stiekem een beetje jammer en wil zeker nog eens naar India, maar het is nu Ghana en het zal vast een hele ervaring worden.
Ik heb er veel zin in!
Omdat ik maar tot 10 mei weg blijf ga ik geen blog bijhouden maar ik zal hier op de site een soort samengevat (ik zal het proberen kort te houden :) verslag van de reis plaatsen zodat iedereen die wil het kan lezen!
Groetjes Femke

Recente Reisverslagen:

10 Mei 2009

Obruni Obruni!!

18 April 2009

Ghana it is!!
Femke

Hoi! Mijn naam is Femke en ik heb deze site aangemaakt om iedereen op de hoogte te houden van mijn reizen. Niet dat ik nou supervaak op reis ben, ik volg gewoon een opleiding dus zijn de mogenlijkheden (geld en tijd) helaas beperkt. Ik had de site aangemaakt voor mijn stage in Mallorca om iedereen thuis op de hoogte te houden. Hierna heb ik hem ook gebruikt voor het reizen en werken in Australié en Nieuw Zeeland wat ik tussen twee opleidingen door gedaan heb. Binnenkort ga ik naar Ghana met een project om lesmatriaal te ontwikkelen, dit is een kortere reis maar maak er toch een kort verslagje van op de site zodat geintreseerde het ook kunnen lezen. Hopenlijk zal ik deze site nog vaker kunnen gebruiken voor andere eventuele reizen in de toekomst. Groetjes Femke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 45464

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 12 Mei 2017

Camino

04 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

voluntariado Centroamérica

29 Juni 2010 - 30 Augustus 2010

Reisleider

11 December 2007 - 09 Augustus 2008

Backpackend door OZ en NZ!

24 April 2008 - 10 Mei 2008

Uitwisseling Ghana/ Nederland

02 Mei 2007 - 01 September 2007

Summercamp VS

15 Mei 2005 - 02 November 2005

Animación op Mallorca!

18 Augustus 2002 - 16 Juni 2003

High school, VS, (au pair)

Landen bezocht: