Pura Vida!! - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Femke Knoops - WaarBenJij.nu Pura Vida!! - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Femke Knoops - WaarBenJij.nu

Pura Vida!!

Blijf op de hoogte en volg Femke

16 Augustus 2012 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Hola chicos y chicas!!!

Hier mijn eerste verhaaltje vanuit Costa Rica! En wel vanuit de Caribische kust waar het leven heerlijk chillie billie is, oftwel: Pura vida (het pure/ intensivie leven) zoals de mensen hier zeggen.
En dat Caribische levenstijltje is hier inderdaad goed te merken, allemaal reggae gasten (bob marley look a like’s), de heerlijke reggae muziek, het heerlijke tropische weertje, de prachtige stranden met palmbomen en verlaten boten die zo op een ansichtkaart kunnen staan en de afgelegen stoffige straatjes waar de sfeer tranquilo is.

Om kort te zijn hebben we het dus niet slecht hier ;) Maar om hier te komen gaat er wel een hele reis aan vooraf. We zijn ondertussen al een week in Costa Rica aan het reizen kris kras door het land en hebben dus ook al veel van Costa Rica gezien.
Na twee dagen wachten in Granada kwam Frank zijn backback aan en zijn we verder getrokken naar San Juan del Sur, het plaatsje waar ik mijn vrijwilligerswerk heb gedaan. We zijn uiteraard met de chickenbus gegaan, die ervaring wilde ik Frank niet laten missen, haha. Maar gelukkig zat hij niet te vol en zijn onze backpacks niet van het dak gevallen deze keer ;) San Juan lag op de route en ik wilde Frank de bieb laten zien en het plaatsje en het gastgezin waar ik gezeten had. We hadden ook een aantal Nederlandse cadeaus meegenomen voor het gastgezin maar de stroopwafels waren toch wel het populairste cadeau ;)

De volgende dag zijn we vanuit San Juan naar de grens met Costa Rica gegaan die we gelukkig zonder al te veel problemen doorkwamen (we hadden namelijk al wat horrorverhalen gehoord).
Zodra we de grens over waren, merkte ik wel meteen een verschil met Nicaragua, en dan vooral dat het veel schoner en veel ontwikkelder was. Alles was goed bijgehouden, alles was netjes afgezet en nergens lag vuil op langs de weg. Iets wat in Nicaragua helaas wel het geval was, iets waar ik bijna gewend aan was geraakt.
Hier zijn ze zoveel milieubewuster, iets wat ze er in Nicaragua er maar niet ingestampt krijgen en het normaal is om je vuilnis langs de straat te gooien, en regelmatig grote vuilnishopen tegen komt waar ze alles gewoon verbranden (waardoor er natuurlijk ook veel slechte en schadelijke stoffen vrijkomen). Maargoed, iets wat al decennia lang op zo’n manier gedaan wordt, krijg je er ook niet zomaar uit, bovendien heeft Nicaragua ook wel wat andere problemen aan hun prioriteiten lijstje staan waar ze aandacht aan moeten besteden zoals armoede en criminaliteit. Iets waar Costa Rica veel minder problemen mee heeft.
Je reist ook wel van het armste land naar het rijkste land van Centraal Amerika.
Wat dat betreft ben ik wel blij dat ik Nicaragua gekozen heb om mijn vrijwilligers werk te doen.

Maargoed na grens wilden we verder reizen naar een van de stranden aan de Pacifische kust (ergens op het schiereiland van Nicoya waar je overal goed kunt surfen).
We hadden wel over wat stranden gelezen en wilde niet naar een van de party stranden maar iets met relaxter sfeertje. We hadden wel een idee waar we heen wilde maar in de bus hadden we een surfer uit San Diego ontmoet, Mark Jansen (zijn vader kwam uit NL, vandaar de naam) die permanent naar Costa Rica was verhuist en aan een van de stranden daar woonde. Hij beschreef het plaatste als een (surfers) paradijs waar niet teveel mensen kwamen, erg afgelegen was (moeilijk om er te komen) en midden in de jungle die doorliep tot aan het strand. Voor ons was de keuze dus snel gemaakt om daar heen te gaan.

Het plaatsje hete playa Nosara en het is een keuze waar we geen moment spijt van gehad hebben. Er waren inderdaad niet veel toeristen maar wel een aantal Amerikanen die er permanent neergestreken zijn. Ik moet hier wel bij zeggen dat het een bepaald soort Amerikanen zijn, namelijk pure en rasechte hippies. Iedereen, maar dan ook iedereen was ofwel een surfer ofwel een yogaleraar, het enige eten wat er te krijgen was, was allemaal organische gegroeid en gezondheid en vrijheid en blijheid stonden bij iedereen bovenaan hun prioriteiten lijstje. De belangrijkste bezigheid van de dag was bij veel mensen dus ook hun handstand of een bepaalde surfmove perfectioneren. Komt best in de buurt van paradijs voor mij!! :D
Blijkbaar verdiende ze genoeg met yoga en surflessen om ervan te leven (en als je veel van je eigen eten zelf groeit kost het allemaal ook niet zoveel) en het enige waar je je druk om maakt is wat voor (gezond) eten je die dag gaat maken en daar neem je dan uren de tijd voor om het klaar te maken, heerlijk toch!!
Het was hier alleen wel mega warm en ook mega vochtig, omdat je natuurlijk in de jungle zit is het er gewoon mega klam en zit er veel vocht in de lucht. Je kleren blijven dus de hele dag nat en omdat de zon zo hard schijnt warmt het al het vocht in de lucht ook op, waardoor die hele dampigheid in de lucht je ook nog opheet, pff. Wel is het hier regenseizoen en begint het elke avond rond 6 uur te regenen, je kunt er de klok bijna op gelijk zetten (dit weten we omdat we een aantal keer te laat waren en flink nat geregend waren.
Helaas konden we natuurlijk niet te lang blijven hangen (al zouden we dat niet erg hebben gevonden), aangezien we een korte tijd hebben. En zijn we na twee nachten weer verder getrokken naar een plaatsje in de bergen (Monteverde, een stuk verder landinwaarts).
Waar je in playa Nosara nat was van het zweet op je rug en de broeierige klamheid van de jungle, zo mistig en regenachtig was het hier.
Op zich best lekker om wat af te wisselen met de hitte en af te koelen, al is het vergelegen met NL natuurlijk nog steeds helemaal niet koud.
Anyway, dit plaatsje is bekend om de nationale parken die er omheen liggen met heel veel wildlife. Er zijn superhoge bomen en grote stukken bos en dit is ook de plek waar de canopy tours zijn uitgevonden. Een canopy tour is een route die je aflegt hoog in de bomen. Er zijn kabels die de bomen met elkaar verbinden waar je aan hangt en zo vlieg je dus van boom naar boom.
In Monteverde zijn ze daar dus mee begonnen maar ondertussen kan je dit op veel plekken in de wereld doen maar ik denk dat het nergens zo mooi is als hier.
Je hebt hier echt heel hoge bomen en het langste stuk dat je vliegt is 800 meter lang dus je “vliegt”echt een aantal minuten voordat je bij de overkant bent op hoogte van ongeveer 60 meter wat dus echt wel hoog is en je dus ook een mega uitzicht hebt. Ik vond het soms eerlijk gezegd ook best een beetje eng, zeker die lange waar ik het net over had van 800 meter die zo hoog was want daar hang je als superman aan de kabel boven je en kijk je dus naar beneden, de diepte in. Best even eng maar na een tijdje wen je eraan en kan je alleen nog maar genieten.
Dan als allerlaatste hebben ze een optie waar je zelf mag bepalen of je die doet, namelijk de tarzan swing. Dit is eigenlijk een bungyswing (een combinatie van een bungyjump en schommel).
Het is wel iets minder eng dan toen ik in nieuw zeeland een een bungyjump gedaan had maar toch is het best lastig om je over dat randje te laten vallen. Net als bij een bungy maak je eerst namelijk een aantal seconden een vrije val, iets minder hoog dan bij een bungy maar wel met hetzelfde gevoel (hier ongeveer 15 tot 20 meter denk ik en je echt een aantal seconden lang dat enge vallende gevoel hebt), daarna voel je de schommel en het touw wat je naar voren trekt, je valt nog wel een aantal meter maar je voelt dat je naar voren gaat en dus vast zit. In totaal was de val 45 meter en hierna schommel je dus een aantal keer boven de boomtoppen en als je uitgezwierd bent zetten ze je weer aan de grond. Het beste kan je het eigenlijk zien in het filmpje dat Frank gemaakt heeft. (Ik zal hem proberen hier op de site te plaatsen.)

Dit was dus wel het gaafste wat hier te doen was en de volgende dag zijn we naar het plaatsje Fortuna gereisd wat vlak bij de actieve vulkaan El Arenal ligt.
Deze vulkaan is erg bekend in Costa Rica omdat dit de meest actieve vulkaan van het land is en nog regelmatig vuur spugt of waar wat lava uitkomt stromen. Meestal als je hier een paar dagen blijft zie ’s nachts wel wat lava stromen of overdag wat rook uit de vulkaan komen, dit gebeurd bijna dagelijks vandaar dat hier veel mensen naar toe komen om dit te zien. Mij leek dat natuurlijk ook mega interessant maar helaas is de vulkaan sinds een aantal maanden minder actief en heb je niet meer de lavastromen en de rookwolken die uit de vulkaan komen.
Erg jammer natuurlijk want dat was ook nog goed lesmateriaal voor mij geweest. Maargoed, de natuur verander je niet alleen omdat jij ergens bent, bij zoiets moet geluk hebben en eigenlijk hadden wij al het geluk dat je de vulkaan nu tenminste nog goed konden zien. Want in het natte seizoen zit deze vulkaan ook vaak in de wolken.

Ondanks het feit dat de vulkaan niet meer spuwde hebben we toch een erg leuke tijd gehad in dit plaatsje omdat we hier onze vrienden Stan en Inge uit Asten tegen kwamen die ook in Costa Rica waren. Erg leuk om aan de andere kant van de wereld mensen uit je eigen omgeving tegen te komen. We zijn dus ook samen wat gaan drinken en de volgende dag hebben we een hike gedaan bij een krater in de buurt van de vulkaan. (De vulkaan zelf mag je niet op vanwege de activiteit). Maar ook dit was een behoorlijk klim maar gelukkig was er bovenaan een beloning omdat er bovenaan de krater een lagoon gevormd was waar je heerlijk kon zwemmen en afkoelen van de klamme tocht door de jungle. Ook had je bovenaan een mooi uitzicht op de vulkaan wat het de klim zeker waard maakte. Na een plons in hun zwembad (die luxe kennen wij niet in de cheep ass hostels waar wij verblijven;) en ’s avonds samen nog wat gedronken te hebben, hebben we helaas weer afscheid moeten nemen omdat we allebei de andere kant op reizen.

Na al deze avonturen zijn we gisteren na een lange dag bussen (van 7.15 ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds) zijn we dus kapot muug aangekomen aan de Caribische kant van het land bij het chille bille plaatsje Puerto Viejo. Het is hier wel heel anders dan de rest van land zoals ik bovenaan in het verhaaltje beschreven heb. Je hebt hier echt de reaggea vibe en een gevoel alsof je in Jamaica bent. De mensen zijn hier ook donkerder maar naast dit alles merkte je in de bus toch ook wel dat dit gebeid een stuk armer is dan de rest van het land. Het is echt een beetje een achtergebleven gebied waar de regering dan ook weinig aandacht aan besteed. Ondanks dat alles is het hier verder een heerlijk paradijs met die tranqillo Caribische sfeer. We hebben dus ook besloten hier een aantal dagen te blijven in plaats van meteen weer verder te reizen. Elke dag verder reizen is soms best vermoeiend, ook hebben we voor het eerst op deze reis voor een wat luxere accommodatie gekozen dan onze gebruikelijke cheep ass hostels (Frank kon het niet meer aan ;) en hebben we zelfs een zwembad erbij zitten :D.

We gaan hier dus nog een paar dagen chillen voordat we verder reizen naar Panama, we hebben daar een aantal dingen die we willen zien maar helaas moeten we ook echt aan ons schema gaan denken aangezien we over een week al naar New York vliegen vanuit Panama city. Dit gaat ons verder zeker wel lukken want de afstanden zijn gelukkig wel te doen alleen zullen we dus keuzes moeten maken over waar we precies heengaan in Panama.
Maar dat horen jullie allemaal de volgende keer!!

Xx

Een filmpje van mijn Tarzan Swing:
http://www.youtube.com/watch?v=tB8I-0YMFE8

Ps: Nog even de soundtrack van onze reis tot nu toe vermelden:
- Creedence Cleerwater Revival – Run through to the Jungle
- Bob Marley - Three little birds (Every little thing is gonna be allright!)
- Years around the Sun - Miles Away
- Eddie Vedder – Guaranteed
- Jack Johnson- Banana Pancakes
- Cosmo Jarvis - Gay pirates

  • 16 Augustus 2012 - 20:04

    JOSE EN TONNIE:

    HAY FEM, EN FRANK
    WAT IS DIT EEN ONVERGETELIJKE REIS.
    IK LEES JULLIE VERSLAG EN HET IS NET OF IK ER BIJ BEN ,DUS GOED GEDAAN FEMKE
    IK WENS JULLIE NOG EEN HELE FIJNE WEEK TOE, EN SNUIF NOG HEEL VEEL CULTUUR OP EN LAAT ONS MEEGENIETEN
    KUSJES JOSE EN TONNIE

  • 16 Augustus 2012 - 21:42

    Mam:

    Hoi Fem,
    Je hebt weer heel wat gezien en meegemaakt. Bij het lezen over de canopytour (het vliegen tussen bomen m.b.v kabels) moest ik aan kleutertje Femke denken: Femke's grootste wens was om te leren vliegen!
    De chickenbus op de foto ziet er beter uit als ik verwacht had, eigenlijk wel mooi.
    Alle twee nog veel plezier, en geniet ervan. Hier begint volgende week het gewone leven weer: iedereen naar school en aan het werk, maar eerst nog genieten van een super warm weekend (30 graden!)
    Groetjes

  • 17 Augustus 2012 - 08:42

    Ans En Toon:

    Hoi femke en Frank
    Weer een mooi reisverslag, Leuk om een beetje jullie reis te volgen. En Frank: je hebt groot gelijk dat je voor wat luxe gaat! Trouwens een zwembad is daar denk ik geen luxe maar een noodzaak! De Tarzan swing zag er wel spectaculair uit Femke, en dan vooral die spartelende beentjes van jou.
    Ik verwacht dat jullie dadelijk een cultuurschok te werwerken krijgen: vanuit dit gebied naar New York!!
    Heel veel groetjes uit Asten, en we kijken uit naar het volgende verhaal (tje!!!!!)

  • 17 Augustus 2012 - 14:14

    Sandra:

    Hey Femke en Frank,

    Echt super wat jullie daar meemaken! En je gil tijdens de tarzanswing is onvergetelijk, ik hoor hem nu nog door mijn oren suizen hehe.
    Geniet er nog van!

    xx Sandra

  • 18 Augustus 2012 - 11:55

    Piet En Inie:

    Hola viajeros del mundo,

    Diversión para usted ahora y también esa Frank Fem puede ver donde se está tratando con.
    Bonita historia y hermosas fotos, especialmente el Tarzán Swing. Me parece que ser realmente impresionante.
    Disfrutar aún yummy con sus parejas y see you again en Holanda.

    Saludos y un beso grande,

    Piet en Inie

    PS ¿Cómo encontrar mi español?

  • 19 Augustus 2012 - 11:12

    Nele En Bart:

    Looking good!! Vooral die jump haha :-)
    Geniet van het laatste weekje en daarna van New York! En van elkaar natuurlijk ;-)
    xx vanuit Malawi

  • 20 Augustus 2012 - 07:55

    Pap:

    Hoi Femke en Frank,

    Goed om te lezen dat jullie het zo leuk hebben.Geniet er maar volop van.
    Kijk er toch ook wel naar uit, om jullie weer in ons kikkerlandje te zien.
    gr. Pap

  • 20 Augustus 2012 - 21:41

    Kim M.:

    Hey Fem & Frank!
    Klinkt allemaal super zeg! Mooie en overgetelijke reis maken jullie samen! Geniet nog van jullie tijd in Panama en daarna nog even New York meepikken, nice!
    Muchos plezieros :P!
    Liefs, Kim

  • 20 Augustus 2012 - 21:41

    Kim M.:

    Hey Fem & Frank!
    Klinkt allemaal super zeg! Mooie en overgetelijke reis maken jullie samen! Geniet nog van jullie tijd in Panama en daarna nog even New York meepikken, nice!
    Muchos plezieros :P!
    Liefs, Kim

  • 20 Augustus 2012 - 21:41

    Kim M.:

    Hey Fem & Frank!
    Klinkt allemaal super zeg! Mooie en overgetelijke reis maken jullie samen! Geniet nog van jullie tijd in Panama en daarna nog even New York meepikken, nice!
    Muchos plezieros :P!
    Liefs, Kim

  • 20 Augustus 2012 - 21:41

    Kim M.:

    Oeps mn computer bleef hangen :$

  • 21 Augustus 2012 - 00:07

    Inge:

    Yoo het was gezellig jullie te zien :D geniet nog van de laatste daagjes en van New York! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

voluntariado Centroamérica

Hola!!!

Dit is hoe ik jullie de komende tijd ga begroeten! De komende 2 maanden zit ik namelijk in Midden Amerika! Volgende week woensdag vlieg ik al naar Nicaragua.
Ik verblijf hier een hele maand. Ik ga de eerste week een Spaanse cursus volgen in Granada. Een mooie oud koloniale stad aan het meer van Nicaragua.
Hierna ga ik naar een klein plaatsje aan de kust waar ik vrijwilligers werk ga doen, San Juan del Sur. Niet geheel toevallig is dit ook een van de beste surfspots van Zuid Amerika ;) Niet dat ik daar zo goed in ben, maar dus wel weer een mooie kans om hier weer eens aan surf skills te werken want het is allemaal weer een tijd geleden dat ik gesurft heb. Hiernaast is het een fijn tijdverdrijf tussen het vrijwilligerswerk door.

Ik denk dat ik ook wel wat nodig zal hebben om mijn gedachtes af te leiden want na het zien van wat documentaires over het land weet ik dat er ook een hoop armoede is daar. Dat is natuurlijk altijd moeilijk, maar daarvoor ga ik er ook heen.
Wat ik precies voor vrijwilligerswerk ga doen is lastig uit te leggen omdat het nogal uitgebreid is.

In Nicaragua kunnen blijkbaar niet veel kinderen het betalen om naar school te gaan. Wat er dan gebeurd is dat veel kinderen op straat gaan rondzwerven met alle gevolgen van dien. Denk aan drugs (lijm), prostitutie, criminaliteit en vooral veel bendes die ontstaan.
Dat is eigenlijk het grootste probleem, de organisatie waar ik voor werk heeft een soort bibliotheek opgericht die een soort vervanging voor de school daar is. Het is vooral om kinderen van de straat te houden en ze te laten zien dat er ook iets anders is. Ik wilde hier eerst les gaan geven maar dat is een beetje onrealistisch omdat ik nog bijna geen Spaans spreek. Ze hebben hier ook een soort van animatie programma voor kinderen. Dit is wat ik eigenlijk ga doen, ik ga die kinderen vermaken met spelletjes etc. Hiernaast heb ik zelf aangegeven dat ik ook voor oudere kinderen en tieners een soort van sportprogramma op wil zetten. Hier heb ik al best veel ervaring mee en het leek me vooral leuk en nuttig omdat dat meer voor tieners is. Dat is ook de grootste probleemgroep als je kijkt naar bendes enzo. Of het echt helpt weet je toch niet maar wellicht hou ik zo toch een aantal tieners van straat en geef je ze een ander perspectief. Laten we het hopen!

Dan komt na een maand mijn lieve vriendje aan. Ik ga hem ophalen en gaan we rondtrekken door Nicaragua, Costa Rica en Panama. Hier hebben we nog niets van gepland maar met behulp van de Lonely planet, en tips die we ter plekke krijgen moet dat vast goedkomen! Z
olang we eind augustus maar weer in Panama stad zijn want vanuit daar vliegen we weer naar huis met een mooie tussenstop van drie dagen in New York! Ook niet verkeerd :D

Al bij al een mooie reis dacht ik zo! Nicaragua stond al een tijdje op mijn verlanglijstje en ook het Spaans leren moet er nu echt maar eens van komen.
Ik heb er dus veel zin in al gaat deze reis me een hoop geld kosten en is mijn spaargeld van de afgelopen 3 jaar er straks in een keer doorheen. Gelukkig weet ik waar ik het voor doe en voor degene die het nog niet gehoord hebben, ik heb ook al een baan gevonden als ik terug ben :) dus kan ik dan gelukkig weer geld verdienen.
Twee dagen na terugkomst word ik meteen voor de leeuwen gegooid en ga ik les geven in Boxmeer op het Elzendaal College. Het serieuze leven zal dan gaan beginnen :)
Maar eerst dus nog even genieten van deze reis!

Ik wens jullie ook allemaal een heel fijne zomer toe!

Salludos!
Femke

Recente Reisverslagen:

25 Augustus 2012

New York!!

22 Augustus 2012

Panama

16 Augustus 2012

Pura Vida!!

08 Augustus 2012

Terminado el voluntariado en weekend Leon

27 Juli 2012

De trabajo y el surf
Femke

Hoi! Mijn naam is Femke en ik heb deze site aangemaakt om iedereen op de hoogte te houden van mijn reizen. Niet dat ik nou supervaak op reis ben, ik volg gewoon een opleiding dus zijn de mogenlijkheden (geld en tijd) helaas beperkt. Ik had de site aangemaakt voor mijn stage in Mallorca om iedereen thuis op de hoogte te houden. Hierna heb ik hem ook gebruikt voor het reizen en werken in Australié en Nieuw Zeeland wat ik tussen twee opleidingen door gedaan heb. Binnenkort ga ik naar Ghana met een project om lesmatriaal te ontwikkelen, dit is een kortere reis maar maak er toch een kort verslagje van op de site zodat geintreseerde het ook kunnen lezen. Hopenlijk zal ik deze site nog vaker kunnen gebruiken voor andere eventuele reizen in de toekomst. Groetjes Femke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 45449

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 12 Mei 2017

Camino

04 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

voluntariado Centroamérica

29 Juni 2010 - 30 Augustus 2010

Reisleider

11 December 2007 - 09 Augustus 2008

Backpackend door OZ en NZ!

24 April 2008 - 10 Mei 2008

Uitwisseling Ghana/ Nederland

02 Mei 2007 - 01 September 2007

Summercamp VS

15 Mei 2005 - 02 November 2005

Animación op Mallorca!

18 Augustus 2002 - 16 Juni 2003

High school, VS, (au pair)

Landen bezocht: