Schade Deutchland alles ist voorbei! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu Schade Deutchland alles ist voorbei! - Reisverslag uit Cairns, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu

Schade Deutchland alles ist voorbei!

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

22 Juli 2008 | Australië, Cairns

Hallo leesvriendjes en vriendinnetjes!

Hoe is het daar in NL? Lekker zomer nu en veel vakantie. Hopenlijk heeft iedereen een leuke zomer en ik hoor graag alle verhalen van jullie vakanties. Hopenlijk is het ook een beetje goed weer want is anders straks veel te veel wennen, haha. Nee opzich valt het nu wel mee met het weer hier, is niet zo superwarm zoals het hier normaal is en als we dalijk naar het zuiden gaan reizen word het ook alleen maar kouder dus ben dalijk wel weer beetje gewent aan NL weer hoop ik haha.

Maargoed zal jullie weer eens bijpraten vanaf Darwin waar we weer een paar duized kilometers moesten afleggen door de outback totaan Cairns, wij hadden hier 2 of 3 dagen voor gerekend en wouden dus flink doorkarren vanwege onze korte periode die we nog in Aussie hadden. Helaas was dit een beetje te rooskleurig en hebben we in een week weer eens gemerkt hoe groot Australie toch is. Onderweg nog overnacht in het mijnstadje Mount Isa waar we nog een echte mijner ontmoet hebben die onder de grond werkte, altijd intresant om met mensen te buurten die iets totaal anders doen. Hij vertelde dat het daar 60 graden was en hij al 4 keer had meegemaakt dat de liften kopot waren en ze na hun werk nog eens 8 uur extra dooronder moesten blijven. Toch wel iets andere werkomstandigheden dan een kantoor met airco, maar hij deed het voor het geld zei hij, kan em ook niet voorstellen dat je het voor je plezier doet, ook daar wonen is geen pretje want was een agresief stadje met dus bijna alleen maar mannen die in de mijn werkte in the middle of nowhere. Die nacht de swag (slaapzak voor buiten) op de parkeerplaats uitgerold aangezien niemand het nog aandurfde om te rijden waardoor iedereen die s'ochtends hun boodschappen ging doen ons met grote ogen aankeek, haha.
Verder op de weg ook weer goed opletten voor kangaroes, emu's en zelfs koeien die de weg op springen/rennen/lopen. Brit in het begin op de boerderij ook een keer een kleine kangaroe geraakt en toen ik aan het rijden was bijna een gigantische stier geraakt, echt mega eng, ineens stond hij daar na een bocht en hadden hem echt op een haartje gemist. Moet er niet aan denken wat er gebeurd was als we die hadden geraakt want denk dat de stier het eerder overleefd zou hebben dan wij met onze krakkenbak bus. Hierna alleen nog maar roadkill waar allemaal adelaars omheen vlogen gezien en zelf gelukkig niks meer geraakt.
Op een gegeven moment toch genoeg dus van de outback en elke dag in de auto te zitten en uiteindelijk veranderde het landschap van de droge, rode, droge uitback toch stapje bij stapje naar eerst droog boerenland met gigantische cattle stations, tot we wat crops zagen en alles steeds wat geeler en daarna groener werd en de kleine dorpjes dichter en dichter bij elkaar kwamen te liggen. Tot we uiteindelijk dus in het Tropische noorden van Queensland aankwamen waar alles groen en jungle is, lucht heel vochtig en we een heel bergplateu hebben moeten doorkruisen om in Cairns aan te komen. Omgeving rondom Cairns dus echt heel mooi en Cairns zelf is weer gewoon een stad zoals alle andere.

Die avond afscheid genomen van onze Ierse vrienden die om 5 uur s'nachts naar Brisbane vlogen en wij de volgende dag naar cape tribulation met onze bus.

Dit ligt een stuk noordelijker dan Cairns en moesten we nog meer jungle door wat wel vet was. De toch ernaartoe was dus supermooi, liep ook helemaal langs de kust en zagen stukken koraal van het great barrier reef langs het tropische regenwoud, erg cool en cape tribulation zelf zou een supermooi strand moeten zijn. Helaas regende het op die dag wat hier eigenlijk echt een uitzondering is omdat het winter is en het dan bijna nooit regent, regen komt normaal midden in de zomer, als de moezonregen begint wat echt heel spectaculair moet zijn omdat de regen dan echt met bakken uit de lucht komt vallen en regelmatig gebieden en soms dorpjes overstroomd.
Maar helaas hadden wij dus ook een behoorlijke regenachtrige dag uitgekozen waardoor de weg vlakbij Cape Tribulation overstroomd was (was letterlijk een klein riviertje geworden) wat wij met onze busje helaas niet aandurfde om over te gaan. Omdraaien dus, balen vooral omdat we er echt bijna waren, nog 5 kilometer en we hadden er al 130 gereden om daar te komen, maargoed de tocht daarheen was toch supermooi en was leuk om heen te gaan. Terugweg zagen we alleen niet veel meer vanwege de regen dus hadden we de heenweg nog geluk dat we zoveel zagen.

Volgende dag zijn we begonnen met onze curses Open Water Diver op het Great Barrier Reef. Dit was een van de dingen die ik zeker wou doen in Australie, heb altijd al willen leren duiken en wat is nou een mooiere plek dan het Great Barrier Reef om het te leren, een van de 7 wereldwonderen. Ook is dit denk ik de goedkoopste plek waar je zoiets kan doen, nor steeds duur maargoed.
Onze cursus bestond uit 2 dagen veel theorie leren in een klaslokaal en oefenen in een zwembad van 4 meter. En daarna 3 dagen en 2 nachten op een boot op het Great Barrier Reef.

De eerste 2 dagen waren dus een beetje saaier en moesten veel leren, soms vond ik het wel een beetje eng, we leerde natuurlijk 100de dingen waar je aan moest denken en wat er allemaal fout kan gaan, word je eingelijk beetje schrik aangepraat vond ik maar doen ze natuurlijk expres, is toch best gevaarlijk als je niet weet wat je doet dus leerde ze ons alles goed aan.
De derde dag dus met een andere boot naar de boot waar we gingen overnachten, dit klinkt allemaal heel luxeeus natuurlijjk overnachten op een boot, maar even voor de duidelijkheid dit was alles behalve een dik cruiseschip, haha. Was kleine boot en weinig ruimte voor alles en iedereen maar wel heel erg gezellig.

Toen we onze eerste duik gingen doen was ik behoorlijk zenuwachtig maar dat was achterag helemaal niet nodig geweest was supervet! Hierna nog 9 keer gedoken en de tweede dag om 6 uur ging de videoman mee om een filpje van ons onder water te maken, erg leuk en vele gekke dingen gedaan onder water natuurlijk. Regulater (ademhaalding) uit je mond halen en lekker biertje drinken, polonaise gedaan en nog veel meer rare dingen. Was dus ook een erg leuke video geworden en ook hadden we na deze duik ons certificaat gehaald!! Jeuhhh ben nu dus profecionele Open Water Duiker!

De duiken hierna moesten we dus alleen doen, samen met Brit zonder instructor of iets, even raar want wat als er wat fout gaat maar ging supergoed, Hierna nog veel meer duiken gedaan en echt een superervaring, is ook zo mooi allemaal, snap nu wel waarom het een van de 7 wereldwonderen is, zo groot ook want wij zijn maar naar een paar plekken op het Reef geweest en als je dan op de kaart kijkt is dat nog geen puntje op het hele reef wat nog veel verder doorloopt dan waar wij geweest waren 130 kilometer noord bij cape tribulation.
Hebben ook nemo's, koraal, koraalbeesjes oesters, gigantische schelpen, en nog veel meer vissen gezien, waar ik er veel van herkende doordat we naar reef teach (leerzame sessie over vissen, koraal welke soorte en hoe je ze kan herkennen) waren geweest.
En hebben zelfs een grote schilpad gezien wat supervet was en een grote rog (waardoor Steve Irwin gestorven is) en een haai gezien!!!!! In het begin ook echt schrik voor al die beesten maar gelukkig zijn deze haaien en de rog niet agresief en vallen ze je niet aan tenzij jij hun aanvalt of op per ongeluk op gaat staan ofzo. Maar toen ik voor de eerste keer een haai zag was mijn reactie toch: aaaaaaahhhh!! En dat is niet aan te raden onder water want loopt heel je mond namelijk vol, haha. Daarna was het wel cool en hebben we zelfs een keer de haai achterna gezeten.
Het enigste enge aan heel de trip was de nightdive, die we dus s'avonds deden toen het donker was, je kreeg een zaklamp maar toch zie je heel erg weinig en is het veel moeilijer je te orienteren. Toch ging het nog redelijk goed tot iemand anders van ons groepje per ongeluk met zijn vin mijn masker en regulater uit mijn mond sloeg. Super en super eng, kreeg echt een paniek aanval, kon niet ademhalen en wist niet meer wat boven beneden links of rechts was. Wou bijna naar boven zwemmen (wat voor mijn gevoel boven was dan) maar dat is dus een van de stomste dingen die je kan doen, kan je long klappen als je te snel gaat en nog veel meer andere gevaarlijke dingen. Gelukkig kon ik nog een beetje denken en deed ik wat we geleerd hadden en pakte rustig mijn regulator en haalde even flink adem, toen masker weer op gedaan en werd na een minuut wat kalmer, was zo eng, de rest van de duik dus ook niet meer echt genoten. Doe ik nooit meer zo'n nightdive.
Klinkt natuurlijk als een superslechte ervaring en was het ook wel maar de duiktrip zelf was wel echt super en super, echt heel erg leuk gehad en hoop nog veel vaker te gaan duiken als ik de kans heb. Ook ging onze kok en een ander meisje wat op de boot werkte voor de 100ste keer duiken. Dit is natuurlijk een speciale duik en na je 100 ben je ook bevorderd tot divemaster of iets, anyway, ter ere van hun 100ste duik ging de videoman het gratis filmen op voorwaarde dat ze naakt zouden gaan, haha. Bij onze laatste duik zag ik dus ineens 2 naakte mensen voorbij duiken, haha. Hij had een 1 en zei had twee nullen op haar borst staan en op hun kont stond dan dive.
Ons groepje was harstikke leuk en hebben we erg veel lol mee gehad. Bijna allemaal Duits en allemaal oudere (ouder dan ons in elk geval) mannen.
Wij dachten in het begin echt owwww neee he, maar deze Duitsers waren echt heel leuk en ook met de Australier Chris hebben we het heel leuk gehad, hebben de Duitsers flink uitgelachen met het liedje: schade deutshland alles ist voorbei en het boer spelletje gedaan en zijn gister toen we terugkwamen nog wat wezen drinken met zijn allen, erg gezellig alleen voelde ik me in het begin al dronken omdat ik nog waggelde omdat mijn benen nog gewend waren aan het gewiegel op zee, haha.

Nu zijn ze bij onze auto een ruit aan het vervangen omdat die door opsringende steentjes als er een roadtrain langskwam een beetje gekrakt was. Bang dat hij zo doorscheuren voordat we in Sydney waren hebben we hem nu dus laten maken op kosten van eht bedrijf nu we de kans hadden hier in Cairns.
Dalijk aanrijden richting Airley beach waar we morgen moeten zijn voor een zeiltrip naar een van de mooiste eilanden ever, namelijk de Whitsundays, moet erg mooi zijn en hebben al veel over gehoord van andere backpackers, daarna nog naar Fraser Iland wat het grootste zandeilenad van de wereld is. Voor de rest staat niks vast dus zien we wel zolang we 6 augustus maar weer terug in Sydney zijn waar we de auto moeten inleveren en 8 augustug alweer naar huis vliegen.

Echt zo raar, nog maar minder dan 2 weken nu, net alsof je op vakantie bent ofzo, heel raar en zou hier nog wel veel langer willen blijven, zijn zoveel dingen die ik hier zou kunnen doen, zoveel werk overal, kon op de boot werken en ondertussen dingen leren over boten en duiken, bij een boer kan je ook altijd wel ergens werk vinden wat ook vet is en altijd veel locals ontmoet. Ook zijn hier best veel mogelijkheden om zelf iets toeristisch op te zetten, ook veel mensen ontmoet die hier studeren wat ook allemaal kan.
Veel ideeen dus stel mijn studie wil niet lukken of toch niet helemaal happy ben in NL. Voor nu toch wel weer zin om naar huis te gaan hoor, lekker iedereen weer zien en voor mij gaan ook veel nieuwe dingen beginnen met mijn nieuwe opleiding enzo.
Zie jullie allemaal over 2 weken ofzo dus alweer! Fijne vakantie nog allemaal!
Femke

p.s.
Foto's kan ik helaas niet plaatsen deze keer omdat ik mijn camara in het water heb laten vallen en daardoor bijna alle foto's gewist zijn. Krijg hopenlijk wat foto's doorgestuurd van de mensen die we ontmoet hadden en Brit heeft er nog een paar maar die krijgen jullie in Nl dus allemaal te zien in mijn mooie plakboek, haha.

• 22 Juli 2008 - 06:54

Tante Rian:

Hoi Femke,

Ik ben toch bang dat je het dadelijk errug saai zult vinden in Nederland.
    De Tour de France is momenteel wel spannend. Er staan 6 renners binnen 1 minuut van de nummer 1. De komende 2 dagen zijn er bergetappes. Dus dat wordt spannend.
    Maar dat haalt het natuurlijk niet bij jouw avonturen. Veel plezier op de zeiltrip naar dat mooie eiland.

groeten,

tante Rian

• 22 Juli 2008 - 07:20

Tristan:

Hey Fem,

Geniet er nog maar eventjes van want voor het weer hoef je niet terug te komen. Hahaha, jouw laatste stukje tekst voorspelt veel twijfelen dus..

xx

• 22 Juli 2008 - 08:10

Mam:

Ha Fem,
    Ik begrijp er niets van dat jullie achter haaien aan zwemmen, kun je over een paar weken uitleggen. Het goede nieuws voor jullie is dat het hier geen zomerweer is, maar zoals je weet: na regen komt zonneschijn. Dus als jullie terug zijn zal het hier heerlijk weer zijn.
    Dikke kus, mam

• 22 Juli 2008 - 10:04

De Oude Buurtjes:

Hey Femke leuk weer die spannende verhalen van jou. Hier op onze pretflat gaat het z'n gangentje. Wij (rené en ik) gaan donderdag lekker naar de zon. En Maartje en Danny blijven thuis om op onze Rob te passen die zaterdag terugkomt van Renesse en die wel zal moeten afkicken van al dat gezuip...........
    Nog veel plezier de laatste weken en we zien jou wel weer over een paar weekjes.
    Groetjes Marijke

• 22 Juli 2008 - 15:18

Ellen:

hee fem,

geniet er nog maar ff van, dadelijk begint alles weer!!

gr ellen

• 22 Juli 2008 - 15:54

Marjan:

hey femke,

ik blijf jaloers op jou verhalen. als je over 2 weken thuis bent hoef je eigenlijk nix meer te vertellen want dat kunnen we allemaal terug lezen. haha. nou geniet nog een paar weken en dan mag je komen schilderen. haha.

xxx marjan

• 01 Augustus 2008 - 10:18

Ans En Toon:

Hoi hoi
    We hopen inderdaad dat je het toch wel weer een beetje leuk gaat vinden in nederland. Alhoewel er hier wel minder te beleven is, maar waarschijnlijk kan je al je ervaringen die je opgedaan hebt daar, hier gebruiken, waardoor het hier weer extra leuk wordt. En hoewel jij het minder vindt om naar huis te gaan, vinden wij het toch wel weer extra leuk om je weer eens te zien in levende lijve en van je verhalen te genieten. Femke geniet nog heel eventjes daar nu het nog kan.
    Dikke knuffel van Ans en Toon