Boeren, Boeren!! - Reisverslag uit Perenjori, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu Boeren, Boeren!! - Reisverslag uit Perenjori, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu

Boeren, Boeren!!

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

11 Mei 2008 | Australië, Perenjori

G'day Mates!!!!

Even op zijn Australies, nou ik hier ook werk voel ik me ook een beetje een echte Australier, haha.

Hoe is het allemaal in het kikkerlandje?
Hoorde dat het koude weer eindelijk voorbij is en de zon weer regelmatig tevoorschijn komt, beter dus!
Zou hier af en toen wel willen dat het eens wat minder was maarja mag niet klagen natuurlijk.

Hier gaat alles goed en zijn ondertussen hard aan het werk.

Zal even teruggaan naar waar ik de vorige keer gebleven was en jullie vlug bijpraten over ons boerenleven hier.


Was dus op de curses en zoals ik al zei gingen we de laatste dag de cattle musteren (bij elkaar drijven)en kwam alles wat we hadden geleerd een beetje samen.

Vond het best een beetje spannend want ze hadden ons goed gewaarschuwed over de stieren die op je af kunnen komen enzo.

Ik zat de twijfelen of ik op de quad of met paard moest gaan (mocht je kiezen.
Maarja paard rijden had ik vrij weinig ervaring in en alhoewel het wel goed ging met de training had ik toch het gevoel dat ik daar misschien niet goed genoeg voor was dus wou ik maar met de quad gaan wat ook supervet was.

Maar vlak voordat we gingen was ik bij de paarden aan het helpen om ze in te zaldelen enzo en kwam de manager van onze curses naar me heen en zei: ssstt femke mag ik niet zeggen maar je moet met het paard gaan, is veel specialer met mustering (hij wist dat ik twijfelde). Ik dus nog last minute omgewisseld en vlug mijn paard Kiwi ingezadeld.
En inderdaad, was ik even blij ik met paard was gegaan, was superstoer, wij mochten veel meer doen dan de moters en de quads en was echt heel special. Moet zeg maar een denkbeeldig hek maken en dan de koeien de goede kant opdrijven. Soms moest ik dus ook midden door het water enzo :)
Ook door allemaal bomen met supergrote spinnenwebben enzo wat wel wat minder was maarja, haha.
Soms ontsnapte er wel eens wat catlle en ging de beglijder vaak terug halen wat best moeilijk was en 1 keer waren er 2 stieren ontsnapt en liep de beglijder helemaal voorop met zijn paard en ik liep bijna achteraan.
Ikke dus met mijn paard in galop die stieren achterna en ze opgejaagt en zo weer terug naar de rest van de kudde gelokt, echt supervet!!! Wel een beetje eng maar blijkbaar had ik goed gehandeld al was het denk ik meer Kiwi die beter aan die situatie gewent was dan ik en dus ook een beetje wist wat hij ongeveer moest doen.
Toen we alle cattle in de yacht hadden moesten we eerst alle cattle sorteren, de koeien bij elkaar, de stieren, de heffers en de kalven. Dat was dus best wel eng want je moest dus echt bij die beesten in hetzelfde hok zitten en er tussendoor lopen om ze uit elkaar te halen.
Je moest dus ook de hele tijd weten wat er achter je rug gebeurde, ik bedoel voor hetzelfde geld staat er een wilde stier achter je die op het punt staat je aan te vallen, wat blijkbaar wel eens ooit voor komt.
Als we een koe of stier op ons af zagen komen moesten we dus heel erg snel naar het hek rennen en er zo hoog mogelijk opklimmen met je benen zo hoog mogelijk. Best wel ens dus maar gelukkig hadden onze beglijders ons goed geinstrueerd en gewaarschuwd en hielden ze een goed oogje in het zeil.
Ze wouden het ons gewoon goed leren want wie weet moet je dat dalijk ook doen als je aan het werk bent en dan moet je ook goed weten waar je op moet letten.
Gelukkig hebben Brit en ik werk gevonden op een boerderij zonder wilde gevaarlijke koeien maar wie weet waar we nog terecht komen.
Gelukkig viel het allemaal heel erg mee en zijn er geen erge ongelukken gebeurd haha.

Als je alle cattle gesorteerd hebt in de yacht kun je dus dingen doen zoals ze branden, oortags geven, medicijnen geven, hoors afhalen (wat niet echt leuk werk is) en ze checken. Ligt er maar net aan wat er op dat moment nodig is bij je cattle. Je kan je dus voorstellen dat het behoorlijk moeilijk was die cattle in de yachts te krijgen want ze weten dat wat er daar gebeurd nooi leuk voor hun is en hebben dus ook niet altijd zo'n zin om mee te werken.
Maargoed dat was dus onze laatste dag van de de curses en omdat wij het die dag zo geod hadden gedaan gingen we het daarna vieren in de local pub in het dorpje (wed dat ze dat elke weer tegen elke groep zeggen en naar de pub gaan maargoed, haha).
De volgende dag gingen we met de bus terug naar Brisbane waar we afscheid van iedereen hadden genomen en iedereen dus verder ging op hun eigen pad naar hun toekomstige bazen.


Voor Brit en mij betekende dat dus: op naar West Australie!
Na een vlucht van 6 uur(!!lang, Australie is groot!)kwamen we s'avonds laat aan in Perth waar onze baas en zijn vrouw ons al snel hadden gevonden.
gelukkig hadden ze een klein huisje in Perth waar zijn moeder woonde waar we die nacht bleven slapen en de volgende dag 4 uur (voor hun is dat dichtbij) naar de Boerderij reden.

We hebben dus by the way echt geluk gehad dat hun de helft van onze tickets hebben betaald en ons ook nog eens van het vliegveld kwamen ophalen, dit zijn allemaal dingen die niet hoeven en normaal gesproken dus ook nooit zo gebeuren. Ook krijgen we nog eens een behoorlijk goed salaris dus hebben we het echt getroffen.
(Komt omdat op dit moment de mijnindustrie in West Aussie behoorlijk goed gaat en dat dus ook heel wat mensen (weg) trekt van het boerenleven en ze daar nu dus een tekort aan hebben).

Beter en dus ook de moeite waard om onze route voor om te draaien en vanaf Brisbane terug te vliegen ipv Perth.



We hebben dus best geluk gehad en we hebben het hier ook best naar ons zin.
Het werk is echt heel erg leuk alleen is onze baas wel een beetje apart.
Verder wel een heel aardige man met het hart op de goeie plek dusja, alleen soms voel ik me wel een beetje ongemakkelijk bij hem, maarja dat went hopenlijk wel.
In het begin kon hij onze namen ook helemaal niet uitspreken en was Britte Brigtie en ik had elke dag wel een andere naam, Furby, Murby, Fergie, Funky en ga zo maar door haha.
Tegenwoordig noemt hij me voortaan Femky waar ik nog wel mee kan leven, is natuurlijk ook moeilijk uitspreken voor die arme man, haha.
Ook smekt hij echt heel erg, niet normaal, ik heb nog nooit iemand zo vies horen en zien eten, mijn eetlust gaat er gewoon over van en het liefste zou ik van tafel weglopen maarja dat kan ik natuurlijk niet maken he, haha.
Voor de rest is het wel een heel aardige man en zoals ik al zei bedoeld hij het allemaal heel erg goed.
Ook zijn vrouwe Karen is heel erg aardig en kunnen we vaak leuke gesprekken mee hebben al is ze niet s'werelds beste huisvrouw, haha. Het huis is namlijk best wel vies maarja wij zijn overdag meestal toch aan het werk en komen dus niet heel vaak binnen maar soms toch wel irritant. Toch heb ik verder wel veel respect voor die vrouw want ze hebben ook een Autistisch kind, Liam van 11. Wat natuurlijk voor hun ook best wel zwaar is om mee te leven. Verder hebben ze nog een ander kind van 15 Emma en owja , bijna vergeet ik de 2 belangrijkste inwoners, de Kangaroe's Belle en Mattie!!!
Ja ze hebben hier 2 babykangaroe's echt super en super schattig, ofja zijn niet meer echt babykangaroe's want zijn al 1 jaar oud maar nog wel klein en komen vaak binnen in het huis om te eten. Ze hebben ze hier al sinds ze baby's waren en hebben ze ook met de fles moeten voeden enzo, zijn dus ook tam alleen blijven kangaroe's altijd een beetje wild en kan alleen die moeder ze dus echt oppakken en zijn ze voor anderen een beetje bang maar soms komen ze ook wel eens bij mij en kan ik ze aaien enzo. Superschattig en heb al aangegeven dat ik voor mijn verjaardag nog een babykangaroe wil hebben!
Kan ik hem hier mooi de fles enzo geven en kan hij straks met Brit en mij meereizen als we weer verder gaan, haha. Nee zou wel willen, al helemaal om hem daarna (als souveniertje,haha) mee naar huis te nemen, alleen gaat dat allemaal helaas niet zo makkelijk. Ook kunnen ze uiteindelijk wel bijna 2 meter worden, dusja misschien maar een Wallibi nemen dan :).
Maargoed even terug naar Emma zij is er alleen 1 in de 3 weekenden omdat ze op boarding school zit.
De scholen zijn hier allemaal zo ver weg dat het anders ook bijna niet te doen is.
Helaas zijn het niet alleen de scholen maar is alles hier echt mijlen ver weg.
Het dorpje waar ze wonen is hier 30 kilometer vandaan (voor hun vlakbij) en is echt alleen het broodnodige, postkantoor, winkeltje, bassisschool, kerk, en natuurlijk een pub.
Wonen ook maar ongeveer 100 mensen en voor alle andere dingen moet je minimaal anderhalf uur rijden!
Ook dat er dus geen andere mensen om ons heen zijn behalve dan de mensen die hier af en toe op de boerderij langskomen om iets te doen, te helpen of vrienden van Berry is soms wel moeilijk omdat je dus ook helemaal geen afleiding hebt.
Zijn wel 1 keer naar de pub geweest om wat te eten met het gezin maar was niet echt druk (10 man, toen wij binnenkwamen werd het dus bijna verdubbeld, haha)omdat we blijbaar op de verkeerde avond waren. Maarja als er alleen mensen zoals Berry en zijn vrienden in dat dorp wonen lijkt ons dat toch niet bepaald gezellig, haha.
Nee dat is een beetje gemeen want hij probeert het voor ons wel zo leuk mogelijk te maken enzo, dus mag dat eigenlijk niet zeggen. Wil ons na het zaaien misschien ook ergen mee heen nemen plus gaan we voor mijn verjaardag naar Perth wat wel lief is.
Wel balen dat ik mijn verjaardag hier moet vieren maarja, Brit en ik wouden dus eigenlijk daarvoor met zijn twee'en een paar dagen weg zodra we daar tijd voor hadden, maar hij bood al metteen aan om mee te gaan enzo en had al meteen van alles geregeld, harstikke lief bedoeld maar was noujuist fijn geweest als we zonder hun kunnen gaan, gewoon ff weg, ff pauze maarja hij bedoelt het allemaal zo goed dusja.

Zal eens even wat gaan vertellen over de boerderij en het werk wat we allemaal moeten doen enzo want dat is wel heel leuk en daar draait het eigenlijk toch allemaal om dus :).



De boerderij is 4000 hectare groot en ze hebben akkerbouw en en schapen.

Wat wij hier moeten gaan doen is meehelpen met het hele zaaiproces en daarna is het de tijd van het jaar dat alle dat schapen hier geschoren worden waar we dus mee moeten helpen, cool!!!!

Ze doen dit jaar alleen aan tarwe omdat dit hier in het warme weer het beste en makkelijkste is om te groeien. Ook hebben ze 300 schapen waarvan er veel aan het lammen zijn dus in totaal ongeveer 450 dalijk.



Onze eerste week hier zijn we een beetje ingewerkt en moesten we veel klusjes doen. Ook moesten we de 2 tracors (een Magnum en een heel heel heel erg grote Steiger cougar) klaar maken voor cultivatoren (grond openhalen zeg maar) waar we mee zouden beginnen zodra het had geregend. Ook moesten we de schapen in een andere paddock drijven wat voor de eerste keer best wel spannend was maar nu voortaan een stuk makkelijker, had het afgelopen week zelfs in mijn eentje gedaan. Maargoed ik zat dus op de quad en Britte en Berry (onze baas) in de jeep. Ik deed ze achter zeg maar opjagen en hun deden ze in de goede richting sturen totdat er de hele tijd een lammetje achter bleef omdat die niet zo snel ging, ik hem maar opgepakt zodat we die daarna weer bij de kudde konden plaatsen, bloeide die helemaal. Ik helmaal onder het bloed dat lammetjes terug genomen naar de boerderij, bleek dat hij was aangevallen door een vos, gelukkig konden we de wond goed schoomaken waardoor het goed kon genezen en hij nu weer vrolijk bij de kudde loopt :).
Voor de rest zijn er elke dag heel erg veel verschillende werkzaamheden en klusjes om te doen dus vervelen we ons nooit. De tweede week kwam er eindelijk de langverwachte regen, echt een grote storm die zelfs een heel stuk van het hek had weggespoeld wat we dus weer moeten fiksen maargoed de grond was nu eindelijk goed om te beginnen met cultivatoren (is het eerste gedeelte van zaaien).
Na 6 lange dagen in de tracor zijn we klaar met ongeveer de helft zijn grond (de andere helft gaat via contract) en zijn we nu dus weer op regen aan het wachten die als het goed is snel komt waarna we kunnen beginnen met sprayen en zaaien.

Na het zaaien gaan we dus al vrij snel beginnen met het scheren van de schapen en alles daar romdomheen, waar ik wel superbenieuwd naar ben hoe dat allemaal gaat enzo. Weet wel dat het best moeilijk is want heb in Nieuw Zeeland ook een keer een schaap geschoren dusja, maarja kan alleen maar leren en bovendien verdient scheren extra goed!
Heb er dus zin in en laat jullie de volgende verhalen snel horen.

Kus Femke

p.s. Heb een nieuw telefoonnummer want heb met mijn oude Australische nummer bijna nergens berijjk, hier niet overal maar wel een stuk beter dus..
Nummer is: +61 (0) 437161911

  • 11 Mei 2008 - 14:22

    Pap:

    Ha schat, net terug van oma's i.v.m moederdag,was leuk konden lekker buiten zitten, en zijn met oma Heusden ijsje wezen eten bij van Hoek, hele terras zat vol. Leuk om te lezen dat je nu een echte boerin bent, wie had dat kunnen denken, als je weer in NL bent, kun je mij wel onderwijzen, hoe we tarwe moeten telen.
    Kei leuk weer wat van je gehoord te hebben, ik bel binnenkort weer.
    XXX Pap

  • 11 Mei 2008 - 15:20

    Fem:

    p.s.
    Veel foto's horen eigenlijk ook nog bij het bericht hiervoor over de roadtrip en de curses alleen kon ik ze toen niet plaatsen dus vandaar :)
    Xx mij

  • 11 Mei 2008 - 20:59

    Maartje:

    Ooo ooo oo wat een verhaal weer!
    super gaaf dat je het nu naar je zin hebt..
    ik hoorde van jullie mam en pap dat je waarschijnlijk nog langer in Australië blijft.. Jammer!
    Alvast een heeeele fijne verjaardag, ik denk aan je de 14e!

    xxx Maartje

  • 11 Mei 2008 - 23:13

    Tristan:

    Haha, hey fem,
    Ik moest echt lachen toen ik je verhaal las, je ziet er trouwens heel schattig uit samen met het lammetje op de foto.
    Ondanks de rare man.. hoop ik dat je het goed vol houdt zodat jullie dadelijk weer door kunnen reizen.
    xx Tristan

  • 12 Mei 2008 - 05:49

    Simone En Leon:

    hee fem!

    super vet verhaal weer lijkt me echt super gaaf op zo'n farm meehelpen!! wij gaan zelf een dagje doen op zo'n farm (ja een dagje maar haha maar tis toch iets he ;) ) we hebben geen australisch nummer helaas :(
    kan je wel tips geven over azie (willen jullie dat ook nog doen na deze reis? grootse plannen nog dus haha!) ik zou dan thailand laos cambodja en zuid china doen dat schijnen ook veel backpackers te doen (die zijn we in zuid china veel tegengekomen). weet niet hoeveel tijd je hebt natuurlijk... kan je van thailand en china wel wat meer vertellen maar de rest ben ik nog niet geweest dus laat maar weten wat je wilt weten ;)

    tot gauw! xx simone en leon

  • 12 Mei 2008 - 08:49

    Willem:

    Hey Fem,

    Ik lees wel weer dat het daar wel goed gaat. Je bent nu wel een echte boerin hè. En ik zag ook dat je had motor en quad gereden, das altijd gaaf. Het weer is hier idd een stuk beter, dus ik kan weer volop terrassen ;).
    Was weer leuk om iets van je te horen.

    Gr. xx Willem

  • 13 Mei 2008 - 10:25

    Tante Ans :

    He meis,
    komt het toch nog goed met onze familie, een goeie boerin is natuurlijk nooit weg!! Ik verwacht dus wel een echte gespierde boerenmeid terug in Lierop hoor.
    gr. Ans

  • 14 Mei 2008 - 07:14

    Maartje:

    Ha fem,
    ik wilde je een sms sturen, maar op een of andere manier doet je nummer het niet volgens de telefoon ;)
    maar bij deze;
    PROFICIAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAT :D
    een fijne dag toegewenst!

    mis je!

    xxx Maartje

  • 14 Mei 2008 - 11:48

    Heuveltjes:

    HIEP HIEP HOERA, Femke fijne verjaardag daar aan de andere kant van de wereld.
    Wij drinken vanavond een borreltje op je verjaardag!!!! Dit wordt vast een heel bijzondere verjaardag. Dikke knuffel van Ans, Toon, Britte, Anne en Loet.
    PS Ik weet niet of je ons SMSje ontvangen hebt, maar voor de zekerheid wensen wij jou via deze weg ook nog maar een keer proficiat!

  • 14 Mei 2008 - 12:29

    Lotte:

    ha femki!!

    Gefeliciteerd, en was ik als eerste met mijn smsje? haha.. ik was aan het wachten om 'm precies op tijd te sturen. Geniet er samen met ons Britte van!!

    xxx

  • 14 Mei 2008 - 21:17

    Koen:

    Femke,bij deze de felicitiatie's van mijn kant.

  • 12 Juni 2008 - 11:40

    Helene Vermeulen:

    hoi femke,

    ik liep een beetje achter met het lezen van je verhalen ivm computerstoringen. Ik vind het heel erg leuk en interresant om te lezen. Ik had je nog een SMS gestuurd met je verjaardag maar dat lukte niet. Op Maarten's verjaardag ben ik geweest en daar heb ik het een en ander over je gehoord, heel erg leuk. Nog heel hartelijk bedankt voor het kaartje voor de geboorte van Tim. Wat leuk dat je er aan dacht. Hij is een heel mooi manneke, vraag maar aan Patrick, Jeroen en je ouders, die hebben hem gezien. Het gaat ook heel goed met Tim, hij is een heel gemakkelijke baby en huilt bijna nooit. Echt superfijn. femke, heel veel groetjes van Piet en van mij en een knuffel van Tim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Hoi! Mijn naam is Femke en ik heb deze site aangemaakt om iedereen op de hoogte te houden van mijn reizen. Niet dat ik nou supervaak op reis ben, ik volg gewoon een opleiding dus zijn de mogenlijkheden (geld en tijd) helaas beperkt. Ik had de site aangemaakt voor mijn stage in Mallorca om iedereen thuis op de hoogte te houden. Hierna heb ik hem ook gebruikt voor het reizen en werken in Australié en Nieuw Zeeland wat ik tussen twee opleidingen door gedaan heb. Binnenkort ga ik naar Ghana met een project om lesmatriaal te ontwikkelen, dit is een kortere reis maar maak er toch een kort verslagje van op de site zodat geintreseerde het ook kunnen lezen. Hopenlijk zal ik deze site nog vaker kunnen gebruiken voor andere eventuele reizen in de toekomst. Groetjes Femke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 45487

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 12 Mei 2017

Camino

04 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

voluntariado Centroamérica

29 Juni 2010 - 30 Augustus 2010

Reisleider

11 December 2007 - 09 Augustus 2008

Backpackend door OZ en NZ!

24 April 2008 - 10 Mei 2008

Uitwisseling Ghana/ Nederland

02 Mei 2007 - 01 September 2007

Summercamp VS

15 Mei 2005 - 02 November 2005

Animación op Mallorca!

18 Augustus 2002 - 16 Juni 2003

High school, VS, (au pair)

Landen bezocht: