Surfing is WICKED!!!!!! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu Surfing is WICKED!!!!!! - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu

Surfing is WICKED!!!!!!

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

24 December 2007 | Australië, Byron Bay

Heeeeeyyy Allemaal,

Zoals ik in mijn vorige berichje al had gezegt, gingen we kijken of we een surftour konden doen. En dat is dus gelukt, hebben echt een superweek gehad!! Eerst nog alles geregeld dat als we terugkomen in Sydney een slaapplek hebben (deze week zat alles vol dus konden ook nergens heen) waar we echt lucky mee zijn want zit stampvol met kerst en was al bang dat we op een bankje op het park moesten slapen, haha.

Moesten wel heel vroeg op om de bus te halen en moesten die dag heel erg lang rijden wat zwaar was want begon al een beetje ziek te worden (denk alle stres van afgelopen weken voor ik vertrok plus beetje verkouden). Door het drukke verkeer kwamen we veel later aan dan verwacht en vonden ze het eignelijk de moeite niet meer om naar het strand te nemen waardoor we dus niet meer konden surfen die dag :(was te laat om nog naar het strand te gaan), wij natuurlijk balen, we hadden tenstotte wel voor 5 surfdagen betaald, (we blijven wel Nederlanders he, haha). Maar na veel gezeur zeiden ze oke, we gaan nog even naar een strandje in de buurt.
Eerst wat regels over de veiligheid uitgelegd in de bus en op het strand over hoe je op moest staan enzo, klonkt best moeilijk en dacht echt dat lukt mij nooit, en wat denk je: ik stond de eerste keer al :).
Wel had de instructeur gezegt welke golf enzo en beetje geholpen dus daarna zelf een golf zoeken en op het goede moment proberen te staan wat wel wat moeilijker ging, maar toch stond ik weer verschillende keren.
Toen het bijna donker werd moesten we weer terug naar het kamp. 's Avonds op het kamp veel andere mensen leren kennen en was echt gezellig, was midden in de bossen met een kampvuur enzo echt heel leuk. Daarna alleen veer vroeg naar bed want moesten de volgende dag alweer vroeg op en gingen de hele dag surfen.
Die dag naar een van de mooiste standjes gereden waar ik ooit geweest was en helemaal voor ons alleen (waar is je camara als je hem nodig hebt!). Hier de hele dag geweest en kon alweer meteen staan :).
Verder de hele dag oefenen oefenen en nog eens oefenen en ging echt steeds beter, wist beter waneer ik op kon staan, wat steeds beter lukte en veel stabieler werd en ook kon ik langer en langer blijven staan.
Rond 3 uur toch wel moe want had 's ochtends geen pauze genomen zoals de rest en ook met lunch was ik binnen 5 min weer het water in, want zag een paar goede golven.
Toen ik dus eindelijk het water uikwam dacht ik er ineens aan dat ik me sinds die ochtend dus nog niet ingesmeerd had en zag dat mijn huid er een beetje rozig uitzag, jullie raden het al: Verbrand en niet zo'n beetje, gelukkig hadden we wel een (zomer)wetsuit aan wat nog iets scheelde. Hierdoor wel een heel charmant rood kleurtje wat bij mijn ellebogen en knie'en stopte, haha. Ook was ik vergeten de bovenkant van mijn voeten in te smeren waardoor ik de hele week mijn slippers niet eens meer aankon.
Die avond ook bijna niet kunnen slapen van de pijn plus was mijn verkoudheid nog wat erger geworden door met een nat wetsuit in de bus met open ramen te zitten.
Natuurlijk heel rot allemaal maar ging er mijn week echt niet door laten verpesten, vond ik zonde want vond alles veel en veel te leuk dus heb ook gewoon elke keer met alles meegedaan (waardoor ik aan het einde van de week wel ongeveer dood was, haha). Thuis zou je wel een paar dagen thuisblijven maar ging hier gewoon niet dusja.

De andere dagen ook elke dag naar andere supermooie strandjes geweest waar we volle dagen surfde.
Leren surfen doe je namelijk alleen maar door oefenen oefenen en nog eens oefenen wat ik dus ook elke dag volop zo lang mogelijk deed en zo veel mogelijk in het water was waardoor ik door de instructeurs nog gewaarschuwed was dat ik meer en langer pauze moest houden, haha.

Ook was ik nog een dagje met de ervaren surfers meegeweest verder naar achter waar wat hogere golven waren. Je moet daar iets langer wachten op golven maar als er dan een komt dan zijn het grote met veel kracht. En dat heb ik geweten, die golven zijn sterk en ben hier ook meerdere malen gesmashed. Toch ook 2 keer op kunnen staan en dat geeft nog eens een kick joh! Echt te gaaf niet normaal, vooral 1 keer toen de golf mooi voor me afboog waardoor ik zeg maar, met de golf mee ging en wel een halve minuut ofnzo over de golf reed. Toen ik een verkeerde beweging maakte viel ik echter en nam de golf me mee wat echt geen lachertje was. Was echt beetje eng, je word gedraaid en gedraaid waardoor je geen idee meer hebt wat boven en beneden is en als je dan eindelijk boven komt om lucht te happen komt de volgende golf er alweer aan en word je nog een keer meegenomen. Toen ik eindelijk weer boven kwam was alles wazig (wat door te lang geen zuurstof komt zeiden de instuctors) maar was het gelukkig weer een beetje rustig zodat ik op mijn surfbord kon klimmen en vlug wegpeddelen voordat de volgende golf eraan kwam.
Was dus wel even geschrokken en vond het hierna ook weer een beetje eng maar de instructuurs zeiden dat dat je daar alleen maar van leert, wat te doen , wat te verwachten en de golven beter leert te begrijpen. Al had ik dan wel een beetje een te erge smack gehad om het van te leren zeiden ze. Maar eng als ik het daarna vond stimuleerde ze me om toch weer te proberen omdat je anders een angst ontwikkeld en niet meer zo van het surfen kan genieten.
Hierna ook nog een aantal keer flink door elkaar gesmased maar wist nu idd beter wat te doen en was blij dat ik het weer had geprobeerd.
Ook nog een keer het surfbord keihard tegen mijn hoofd aangestoten waardoor ik een flink snee heb en ook de rest van mijn lichaam zat onder de schrammen en krassen. Spierpijn van hier tot Tokiyo van al die peddelbwegingen die je normaal nooit maakt en heel mijn knieen lagen open van het verkeerd opstaan (eerst op knieen zitten voordat je opstaat)op de surfplank. Maarja dit was eigenlijk wel goed want nu moest ik wel meteen opsringen zoals het hoort omdat ik simpelweg neit meer op mijn knieeen kon zitten, haha.

Weet dat ik echt heel erg zeilig klink (was ik ook natuurlijk, haha) maar toch horen al deze dingen erbij en was het echt een superweek geweest.
Ook met de rest van het kamp konden we heel goed opschieten. was bijna kerst en is ook echt een band ontstaan wat voor een gevarieerde groep mensen we ook waren. Jong en oud, stadse en plattelandse mensen van alle plekken over de wereld met totaal verschillende beroepen, nerds en players en zelfs hetero's en homo's haha. In het normale leven had niemand dus echt iets gemeen met elkeer maar hier was het echt super en iedereen kon met elkaar overweg.
Laatste avond hadden de instructeurs Sangria avond georganiseeerd wat een groot succes was mag ik wel zeggen, haha. Iedereen moest 10 dollar betalen waar waardoor we voor ongeveer 250 dollar aan sangria ingedienten konden kopen, kan veel alchol in dus, haha. Alles in een grote bak gepleurd en klaar was onze 25 literbak sangria haha. Ik had lekker alle fruitjes gegeten en de hele bak was opgegaan haha. Volgens mij was iedereen die avond uiteindelijk in het zwembad beland, haha.

Onze laatste surfdag was dus een zware waar we om 6 uur al (!!!) op het strand waren voor degene die fit genoeg waren, was natuurlijk van de partij maar was een zware dag haha. Ook door de zware avond natuurlijk maar ook waren de omstandigheden nogal slecht en hadden we een heel stuk over een rivier moeten peddelen (met onze spierpijn) om bij dat strand te komen. Ook had ik die avond met mijn gare hoofd lopen opscheppen dat ik wel op zijn kop kon surfen dus dat moest ik vandaag maar eens even laten zien vonden de instructeurs haha. Ik dus op mijn hoofd gaan staan op het surfbord en wat denk je? Het lukte nog ook, viel wel al na 5 sec maar toch, haha. Staat ook nog op het promotiefilmpje voor het kamp die de camaraman die ons die hele week volgde had gemaakt. Helaas moesten we hier 50 dollar voor betalen, beetje duur dus voor ons backpackers.
De week was dus voorbij gevlogen en moesten alweer afscheid nemen van een deel (helft ging verder met de bus naar Sydney en de andere helft waar wij bij waren brachten ze met de bus naar Byron Bay).

In byron bay aangekomen echt kapot na de lange busreis en voelde me niet echt super, verkoudheid was stukken erger plus had die avond ervoor ook geen goed gedaan natuurlijk. Heel mijn lichaam deed ook pijn van de toch fysieke zware week en wou het liefste mijn bed in duiken. Maarja hadden verder nog niet gegeten dus gingen we dat maar met ons hele groepje samen doen wat ons wel zo gezellig leek.
Tijdens het eten besloot de rest op stap te gaan maar ik zag daar op dat moment dus echt niks voor maarja Brit wou wel graag en kon natuurlijk ook niet in mijn eentje naar huis (hostel was heel ver lopen door de bosjes).
Dus we besloten een drankje te doen en dan terug te gaan. Nouja kan je vertellen het is niet bij 1 drankje gebleven, haha. Was echt heel gezellig en op een gegeven moment was ik ook wel beetje over mijn rotgevoel heen, Britte wou nog lang niet naar huis en dacht toen ook van ja, slaap morgen wel de hele dag, is nu toch al laat. Echt een heel leuke avond en met onze groep lekker op de tafels staan dansen.
Op de weg naar huis ook nog iets engs meegemaakt. Moesten een pleintje oversteken waar allemaal junkies in hun auto's leefde en ineens was er een tegen ons aan het praten, ofja praten wartaal uit te slaan en toen rende hij ineens uit het niks kei hard tegen de auto aan :S. Was zo raar om te zien, ook had hij zijn hoofd gestoten en zijn arm was verdraaid ofzo zag er heel pijnlijk uit in elk geval. Eerste 10 seconden begon hij heel hard te schreeuwen van de pijn en daarna begon hij ineens helemaal te shaken en kwam er schuim uit zijn mond. Gelukkig was er in ons groepje ook een dokter die meteen de ambulance belde, hem rustig hield en de ambulance alle info gaf. Zijn vriend kregen we neit echt veel info uit want die was zelf ook niet meer echt aanspreekbaar. Jackie (de dokter) dacht dat het de combi drugs en heel veel alcohol was en de klap natuurlijk). Wij erbij gebleven tot de ambulance kwam en hem in goede possitie gelegd enzo. Toen de ambulance arriveerde waren die heel rustig en zeiden echt zo van: so you,ve been dropping some acid (drugs)there mate? Alsof het de normaalste zaak van de wereld was, maar volgens mij gebeurd zoiets ook regelmatig daar. Voor ons in ieder geval echt een schok en zijn na de ambulance er was maar snel terug gegaan naar het hostel want konden toen toch niks meer doen, wel denk ik echt dat het goed is dat wij daar waren, was anders echt niet goed gekomen.

Die dag erna was iedereen dus wel behoorlijk gaar en hebben we ook niet veel meer gedaan in byron bay, wel jammer want het was eigenlijk een heel erg leuk plaatsje, toen we naar het strand liepen kwamen we wel langs een of ander hippie festival waar we nog even hadden gezeten, was wel leuk.
's Avonds nog met zijn alle gaan barbequen op het strand. Je hebt hiet bij het strand enzo van die publieke barbuqueu's staan die iedreen kan gebruiken. Neem je gewoon je eigen vlees mee, bakken maar en daarna schoonmaken.
Heel leuk eigenlijk en typisch Austalisch. Was ook erg gezellig alleen begon het toen ineens te regenen en superhard te waaien.

Wij dus lekker in de regen en kou onze natte en met zand bewaaide maaltijd naar binnen gewerkt. Toen we naar huis liepen zagen we ook ineens een supergrote slang, toch wel even eng hoor, was gewoon op de weg in het dorp dus kunnen ze ook overal zitten, ergste was nog dat ons hostel/ camping er heel erg dichtbij was en alles buiten was in de bosjes, wel heel vet hostel was het overgins. Maargoed toch een beetje eng en let voortaan goed op waar ik loop.
Volgende dag heel vroeg op want hadden lange dag in de bus voor de boeg, gingen namelijk weer terug naar Syndey, wat 12 uur rijden is!!
Onderweg nog bij het kamp wat andere opgehaald ie ook teruggingen naar Sydney dus was wel leuk om die weer te zien.

's Avonds laat weer aangekomen in Sydney waar we nu toch echt van iedereen afscheid moestn nemen. Weer terug in ons hostel waar we gelukkig van te voren geregeld hadden dat we terug konden komen want alles zat echt stamp en stampvol. Nu even een paar dagen weer wat rustig aan en wat uizieken wat wel nodig is want kerst staat natuurlijk weer voor de deur :). Heel raar eigenlijk, ben echt een kerstmens normaal en vind echt niet dat je kerst kan vieren in de zon, hoort koud te zijn buiten, als het ff kan wat sneeuw en dan lekker binnen bij de open haard. Heb dus ook totaal geen kerstgevoel hier al hangt er wel wat versiering in sommige winkels in Sydney enzo, (en op surfkamp was iemand aan het surfen met kerstpak aan, haha) maarja ziet er niet echt uit in de zon. Kerstgevoel zal wel niet komen hier dus ga ik maar lekker genieten van de zon wat ook niet vervelend is natuurlijk :) Ook is er hier vast van alles te doen met de kerstdagen dus dat komt allemaal goed :D.

Bij deze wil ik jullie allemaal in elk geval heel erg fijne dagen wensen en een gelukkig kerstfeest!!!
Laat maar weten hoe het met jullie gaat want vind ik erg leuk om te lezen!

Groetjes Femke

  • 24 December 2007 - 06:55

    Kees:

    Hey Femke,

    Gave foto's heb je, en zo te lezen genoeg te beleven daar ook! Heel veel plezier nog daar en ben benieuwd naar het volgende verhaal! Fijne Feestdagen alvast daar down under!

    Groetjes Kees

  • 24 December 2007 - 08:25

    Edwin:

    Jaaa, das wel wat anders dan Someren..... Leuk dat je zoveel te vertellen hebt. Volgens mij hebben jullie het wel naar je zin daar. Fijne kerstdagen en oudjaar en groeten van je TMC-collega's!

  • 24 December 2007 - 10:27

    Pap:

    Hoi Schat,

    Leuk verhaal, fijn dat je het zo naar je zin hebt.Ik heb op het ogenblik ook flink de griep te pakken,weet hoe het voelt.Fijne kerst.
    Doi. Pap.

  • 24 December 2007 - 10:30

    Tristan:

    Hey Lieverd,

    Dat klinkt weer super vet. Ik had het natuurlijk wel een beetje gehoord maar niet zo uitgebreid. Spreek je straks.
    x Tristan

  • 24 December 2007 - 12:24

    Maartje:

    Haaa fem!
    Wat maak je allemaal weer mee in het verre australie!
    hier was t inderdaad heel erg koud. maar daar is ook weer een einde aan gekomen, en het is nu gewoon lekker weer.
    Fijne kerst meid! geniet er lekker van!

    xx Maartje & de rest van de fam

  • 24 December 2007 - 13:02

    Maarten:

    hoi zusje :D ik ben echt jaloers op je
    :( ik heb het hier kei koud en jij bent een beetje in die heerlijke warme zon aant surfen. echt zo vet, maar ik gun het je natuurlijk wel

    grzz murtun

  • 24 December 2007 - 13:34

    Willem:

    Hey Fem,

    Wow wat een verhaal, pffff.
    Echt vet dat surfen enzo. En ook echt weer wat voor jou om op je hoofd te gaan staan. Ja als je iets leuks gaat doen dan vergeet je snel dat je ziek bent hè. Hoop wel voor je dat je met kerst een beetje beter bent, want das wel minders als je dat niet mee zou kunnen maken daar. Nou jij ook fijne kerstdagen en een iig een vet gave start voor 2008!!

    Gr. Willem

  • 24 December 2007 - 15:49

    Ingrid:

    Ha Fem!
    Sow.. wat een verhaal weer, leuk!!
    Echt gaaf wat jullie daar allemaal meemaken.
    Niet zieker gaan worden!! Zou zonde zijn.. Ik wens je hele fijne kerstdagen en een top 2008!
    xx Ingrid

  • 25 December 2007 - 08:53

    Inie:

    Hoi Femmy,

    Je bent weer lekker actief bezig en veel lol. Fijn voor je. Heel Zonnige Feestdagen vanuit Heuze Bove. Ook voor Britte.

    Gtoetjes en XXXX
    Piet en Inie

  • 25 December 2007 - 12:58

    Lieke:

    Hey meiske!!
    Tjeemig wat een verhaal weer zeg :) Haha, echt zo'n Fem-verhaal! Wel leuk om zo uitgebreid te kunnen lezen wat jullie allemaal doen daar! Ook echt heel gaaf dat jullie zijn gaan surfen, lijkt me echt heel cool! Nou fijne feestdagen daar en geniet er nog van maar ach; jullie hebben de tijd!
    Liefs,
    Liek

  • 25 December 2007 - 21:09

    Mam:

    Leuk om te lezen: een echt Femke-verhaal. En we zijn nieuwsgierig naar het volgende verhaal, maar we bellen nog wel en alvast een gelukkig nieuwjaar, ook van Maarten(hij was het vergeten)
    En een dikke kus van ons.

  • 26 December 2007 - 11:41

    Lotte:

    Ha fem!!
    Jonge, jonge.. heb er een ochtend voor uit moeten trekken om je verhaal te lezen;) Wat een spannende dingen hebben jullie al meegemaakt, klinkt allemaal erg leuk. Wij hebben gisteren weer eerste kerstdag gevierd. Lekker wezen eten bij de Griek en daarna nog even naar de Peer geweest. Het vriest gelukkig nu niet meer dus het naar huis fietsen was niet zo koud. Vandaag weer bij ons mam kerst vieren.
    Jullie ook hele fijne dagen!!

    TOt het volgende bericht;)

    xxx Lotte en Pieter

  • 27 December 2007 - 07:38

    Marleen:

    hey fem

    alles goed daar?...
    hier zn gangetje. zo'n spannende verhalen als jij heb ik niet.

    geniet ervan

    alvast een hele fijne jaar wisseling en we lezen wel weer hoe dat is geweest

    kusx marleen

  • 31 December 2007 - 16:32

    Lian:

    Heey Femke, altijd weer leuk om je verhalen te lezen en wat jij meemaakt daar. Dan is het leven nogal saai hier! Je hebt nog niet veel gemist. Vanavond oud op nieuw maar ik denk dat het daar net zo knallend zal zijn als hier. Geniet er vanavond van en tot in het nieuwe jaar. Kijk weer uit naar je verhalen.

    Groetjes Lian van Dijck.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Hoi! Mijn naam is Femke en ik heb deze site aangemaakt om iedereen op de hoogte te houden van mijn reizen. Niet dat ik nou supervaak op reis ben, ik volg gewoon een opleiding dus zijn de mogenlijkheden (geld en tijd) helaas beperkt. Ik had de site aangemaakt voor mijn stage in Mallorca om iedereen thuis op de hoogte te houden. Hierna heb ik hem ook gebruikt voor het reizen en werken in Australié en Nieuw Zeeland wat ik tussen twee opleidingen door gedaan heb. Binnenkort ga ik naar Ghana met een project om lesmatriaal te ontwikkelen, dit is een kortere reis maar maak er toch een kort verslagje van op de site zodat geintreseerde het ook kunnen lezen. Hopenlijk zal ik deze site nog vaker kunnen gebruiken voor andere eventuele reizen in de toekomst. Groetjes Femke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 45496

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 12 Mei 2017

Camino

04 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

voluntariado Centroamérica

29 Juni 2010 - 30 Augustus 2010

Reisleider

11 December 2007 - 09 Augustus 2008

Backpackend door OZ en NZ!

24 April 2008 - 10 Mei 2008

Uitwisseling Ghana/ Nederland

02 Mei 2007 - 01 September 2007

Summercamp VS

15 Mei 2005 - 02 November 2005

Animación op Mallorca!

18 Augustus 2002 - 16 Juni 2003

High school, VS, (au pair)

Landen bezocht: