Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu

Outback

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

15 Januari 2008 | Australië, Alice Springs

Heeeeey Mensen,

Hier komt het volgende (lange) verhaal weer aan. We hebben weer een heel leuke week gehad maar niet helemaal zoals gepland.

We waren gebleven in Melbourne met het plan een baantje of iets daar in de buurt te zoeken. Helaas is dat dus niet gelukt. In Melbourne zelf hebben we niet gezocht want hadden daar gewoon geen plek, moesten elke dag ergens anders heen en alles zat vol. Zal wel aan de Australian open liggen misschien die in Melbourne word gehouden (al begint dat pas half januari volgens mij).
Elke dag kwijt met het zoeken naar een nieuw hostel waar je dan ook nog eens de duurste kamers krijgt die ze hebben vonden we niks.
Ondertussen ook nog naar werk gezocht maar niet echt in Melbourne zelf (zoals ik al zei, duur en geen slaapplek en ook geen zin meer om nog in de stad te blijven). Zijn met de trein naar plaatsjes gegaan in Victoria waarvan we hadden gehoord dat daar veel werk zou zijn, veel fruitplukken of boeren. Overal rondgevraagd maar zonder veel succes. Wel balen want moesten ook weer helemaal terug wat erg ver was maargoed. Ook nog harvestline gebeld (soort uitzendbureau voor de harvestsecor) of er fruitpluk werk was of iets anders in Victoria (staat waar Melbourne in ligt) maar helaas, was het verkeerde seizoen voor alle fruiten die ze hier doen planten blijkbaar.
We zaten er dus even doorheen en wisten echt even niet meer wat we nu moesten. Hadden ook geen slaapplek (sorry mam maar dacht dat ik dat toen beter niet aan de telefoon kon vertellen, haha) meer voor die avond en wisten ook niet echt wat we nu gingen doen.

Toen besloten we maar een auto te huren, hadden we in ieder geval iets om in te slapen en konden we wat verder reizen.
Na alle autobedrijven in de straat te hebben gehad, parkeerde er ineens een te gaaf hippiebusje voor ons op de stoep! De mensen erin waren toevallig NL en we raakte aan de praat, het bedrijf gebeld maar die konden niet 100% zeker zeggen of de auto die dag nog mee konden nemen maar ze dachten het wel.
Wij met die mensen meegereden naar het bedrijf (lag ver uit de stad bij het airport 50 km verderop) waar we dan maar hoopte dat het lukte anders waren we nog verder van huis zonder onze backpaktassen (die lagen nog in de storageruimte bij het hostel). Gelukkig kon het alleen bleek er toen ineens een probleem te zijn met Brit haar creditcard. Met mijn creditcard hadden we al de deposit betaald en zo'n groot bedrag kan mijn creditcard niet aan duss. Daar stonden we dan, we konden wel weer met de mensen mee terug naar Melbourne maar daar hadden we ook geen slaapplek.
Er waren bij het autobedrijf toen wij aankwamen wel al 3 andere mensen die al aan ons hadden gevraagd of we met hun mee wilde reizen in hun camper (hij was heel groot) om geld te bespraren naar Alice Springs (wat wij ook al een beetje in ons hoofd hadden om heen te gaan. Opzich leek mij het wel iets want konden we ook het rijden delen waar ik best wel zenuwachtig voor was, vooral om de stad uit te rijden en ook zoveel omdat Brit haar rijbewijs niet heefd. Ook hadden hun de camper heel goedkoop voor 1 dollar per dag met een relocation deal (leg ik zo uit) want ons natuurlijk ook een pak geld bespaarde.
Brit vond dit echter niet zo'n goed idee want (hier had ze eigenlijk wel een punt in) we kenden die mensen eigenlijk totaal niet plus zouden we ons eigen busje gaan huren. Ze leken wel aardig maar we zitten er dan wel 24 uur per dag mee samen, en helaas weet je ook niet altijd of je zomaar iedereen kan vertrouwen. Ook hadden hun een relocation deal wat betekent dat je zo snel mogelijk moet reizen en een minimum aantal dagen hebt waarin je de auto terug moet brengen. In ruil daarvoor krijg jij de auto heeeel erg goedkoop en hoefde we alleen maar voor de benzine te betalen want de auto was 1 dollar per dag (met zijn vijven). Deze deals zijn er maar soms en gebruiken autobedrijven als ze een auto willen uithuren vanaf een andere plek, je moet dus geluk hebben want kan natuurlijk niet altijd.
Ideaal dus eignelijk alleen had Brit (en ik) geen zin om zo te haasten aangezien wij bijna een maand de tijd hadden voordat we terug in Melbourne moesten zijn.

Had dus tegen hun gezegt dat we het liever niet deden en onze eigen bus gingen huren maar toen dat dus niet lukte ben ik nog snel naar buiten gerend voordat ze weg gingen om te vragen of we nog mee konden, natuurlijk zeiden ze. Ik het er nog met Brit over gehad maar eigenlijk hadden we niet echt een andere keus dusja. En als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het kan zoals mijn tante Ellie altijd zei.
Achteraf eingelijk heel cool dez week omdat we het totaal niet hadden gepland en door zijn kleine beslissing als met hun mee gaan je hele week veranderd is, zo zie je maar weer dat je niks van te voren kan plannen en alles komt zoals het komt.

We zijn dus bij hun in de kamper gesprongen om in 5 dagen naar het hartje van Australie te reizen: Alice Springs, midden in de woestijn. Eerste dag nog terug gereden naar Melbourne om onze backpacks op te halen en daarna vlug de stad uit naar het begin van de great ocean road in Torquay.

Gelukkig reed Michiel want Melbourne is echt zo'n drukke stad en zoals ik al zei vind ik het best ens om hier te rijden wat ik anders dus wel allemaal zelf had moeten doen.
Ten eerste zit je aan de verkeerde kant van de weg, aan de verkeerde kant van de auto en zit ook alles nog eens aan de verkeerde kant.
Je kent hier de weg plus verkeersregels niet echt en moesten door de drukke stad en daarna de great ocean road wat allemaal optrekken en scherpe onoverzichtelijke bochten boven hoge cliffen en heuvels betekend.
Ik ben gewend een kleine auto te rijden en was dit een supergrote camper wat net een vrachtwagen leek en ik bijna niet achteruit kon kijken. Uiteindelijk is het allemaal meegevallen en heb ik hier al vele kilometers gemaakt. Toch was ik blij dat we het rijden konden delen met ervare chauffeurs, haha.
Ook merkte ik die eerste avond al dat het echt heel erg aardige mensen waren, een stel wat toevallig ook Nederlands was, Tessa en Michiel en een Engelse jongen Paul. Konden erg goed met ze opschieten en ook Brit was nu toch wel blij met de beslissing dat we met hun mee waren gegaan.

De volgende dag dus de Great Ocean Road gereden wat erg mooi was en zoals ik al zei net langs de kust met hoge cliffen, erg spannend dus met zo'n grote camper. Ook toen ik ging rijden bleef het goed gaan behalve dat de ruitenwassers af en toe tekeer gingen toen ik mijn knipperlicht aan wou zetten, haha.
Wel nog een keertje gestopt door de politie omdat ik te langszaam afremde en dus nog te snel ging. Dit was wel spannend want ik stond niet op het contract om te rijden en we zaten ook nog met een man teveel in de camper dus zouden we dik genaaid zijn als we een boete hadden gekregen. Nadat ik geblazen had en ik deed alsof ik niet wist wat ik precies fout had gedaan dachten ze natuurlijk dat ik een domme toerist was die niet beter wist en mochten we na een uitleg en waarschuwing gelukkig doorrijden, pfff.

Dagen hierna flink doorgereden en erg veel lol gehad met de rest, wel was het raar want het werd steeds warmer en warmer.
Ook veranderede het landschap naarmate we verder reden van bergen en groen steeds platter, kaler, droger, stoffiger, warmer en roder. Ook dunde langzaam de bebouwing uit met steeds minder om ons heen.
Heel intersant natuurlijk maar die warmte is echt niet om te houden. Op een gegeven moment vroegen we s'morgens om 10n uur waar we tankten hoe warm het was, was het gewoon al 48 graden (en dat was in de schaduw!!).
Niet normaal, we hadden ook geen airco in de auto en met de ramen open leek het net alsof je een fuhn over je hield. Ook het water uit de koelkast was na 5 minuten gewoon heet, niet lauw maar heet. In Coober Pedy zagen we een sjiek hotel waar we wat wilden drinken en we ineens een zwebbad ondekte. Wij met kleren en alles meteen het zwembad ingesprongen waar we net zo lang bleven totdater iemand kwam vragen in welke kamer we zaten. Toen hij na ons antwoord 126 wegliep om te checken of dat klopte zijn we natuurlijk vlug doorgereden.

Na 5 lange dagen rijden kwamen waren we dan in Alice Springs waar de hele avond in het zwembad hebben doorgebracht samen met de goon.
Goon is goedkope wijn in een kartonnen door van 4 liter die alleen arme backpackers drinken en blijkbaar gemaakt is van ei, vis en nog iets vies, ieuwwww maarja smaakt goed genoeg voor ons, haha.
Volgende dag weer erg vroeg eruit om samen met Tessa en Michiel (Paul had helaas een andere tour van 2 dagen) klaar te staan voor onze tour naar Kings Canon, de Olga's en Ayers Rock te gaan. Oftewel Kjuta Tuta en Uluru zoals de aboriginals het noemen.

Echt heel leuk,erg mooi en heel erg interesant. We hebben buiten geslapen onder een supermooie sterrenhemel en zware wandelingen gedaan. Ofja zwaar, ze waren maar 7, 9 en 4 kilometer. Maar sommige waren echt omhoog klimmen en met die tempraturen is dat best wel zwaar kan ik je vertellen, een wandeling bij Kings Canyon (wat veel klimmen is) was om 1 uur s'middags (warmst van de dag), dat was excht wel even puffen en de gids had iedereen ook goed gewaarschuwed dat als je geen 2 liter water bij je had je ook niet mee mocht. Wat maar goed was ook want de meeste hadden 3 liter en niemand had ook nog maar een druppel water over. Ook vertelde onze gids veel mooie verhalen over de aboriginals en ook veel over de geografie van Australie uitgelegt. Heel erg intresant en weer een mooie bevestiging dat mijn studie Aardrijkskunde toch wel de goede keuze is straks :)
Ook was onze groep erg leuk en zelfs met de japanners die echt van alles honderden foto's maakte erg lol gehad, leuke mensen waren het en nog uit volle borst met zijn alle meegezongen in de bus op: We are the champions.
Ook Ayers rock was interesant, zo'n grote rots, niet normaal, en voor de aboriginals zelfs heilig en word volgens hun iedereen die hem beklimt vervloekt. Toch zijn er erg veel toeristen die de rots gaan beklimmen omdat het toch een uitdaging is want is niet makkelijk. Ik wist nog niet of ik hem wou beklimmen, van de ene kant ben je wel speciaal duizende km gereist om die rots te zien en dan zou je er niet op mogen, is van iedereen plus zijn er elke dag ladingen jappaners die de rots ook beklimmen. Als je dat ziet denk je ook van, ja dan ga ik ook. Maartoch wist het eigenlijk nog niet en werd voor mij de keuze erg makkelijk omdat de klim gesloten was vanwege het hete weer. Was om 6 uur s'ochtends al 45 C graden!!! Mischien wel jammer maarja, zijn er toen omheen gewandeld en was 9 kilometer (!!), ja grote rots dus, is meer een berg eigenlijk alleen bestaat het dan uit een steen, erg cool.

Ook nog naar de Olga's was ook mooi was en gisteren zijn we terug gekomen en gezellig nog met onze hele groep en gidsen nog wat gegeten wat erg gezellig was.
Vandaag ff een relaxdagje wat wel fijn is, want ben echt doodop, moesten er vorige week vaak vroeg uit om weer verder te rijden of de sunrise te gaan bekijken. Morgen vertrekken we om 6 uur weer met de bus naar Adelaide waar ons weer een nieuw avontuur te wachten staat, ben dus benieuwd en laat het jullie allemaal weten!

Foto's ga ik dalijk nog een aantal proberen te plaatsen maar weet niet zeker of dit lukt, duurt elke keer superlang en vaak ligt de site overhoop. Heel erg irritant, vooral als ik een verhaal heb getypt. Jullie weten hoelang mijn verhalen zijn, haha en daar doe ik dus ook een poosje over en heb al een aantal keer gehad dat ik het dan wou plaatsen en de site er dan uit ligt. Weg verhaal en kan ik vooraan beginnen, deze keer ga ik het dus wijs even opslaan :)
Bedankt trouwens elke keer weer voor jullie reacties, erg leuk om te lezen, blijven doen dus!!
Tot de volgende keer weer!!
Kus Fem

  • 15 Januari 2008 - 09:14

    Tristan:

    Ha lieverd,
    Dat is een erg kort verhaal voor jouw doen.. maar wel heel leuk om weer te lezen. Ik mis je.
    xx Tristan

  • 15 Januari 2008 - 09:23

    Mam:

    Wat spannend allemaal. En, ook ik heb op 18 jarige leeftijd ook eens geen slaapplek gehad en zodoende op een perron geslapen, toch is het allemaal goed gekomen. Ik weet wel dat je oplet. Wel fijn om regelmatig iets te horen. We bellen nog eens?
    Dikke kus, mam

  • 15 Januari 2008 - 09:39

    Inge:

    Hoi,

    Weer lekker spannend geweest allemaal, maar zo hebben jullie wel weer mooi met iemand mee kunnen reizen. Hopelijk vinden jullie hier wel werk en kan alles volgens plan gaan. Succes verder!

    Kus Inge

  • 15 Januari 2008 - 09:56

    Tessa:

    Hey!
    ik heb nog niet eerder gereageerd, maar vind het erg leuk om je verhalen te lezen! spannend wat je ziet en doet!! *jaloers*
    hoop dat alles nu wel volgens jullie plan gaat, en dat het werk vinden goed komt!

    geniet ervan!!

    Liefs,
    Tessa (Hoofs)

  • 15 Januari 2008 - 10:58

    Pap:

    Ha meid,
    wat een luxe , dat ik gewoon onder werktijd jouw mailtjes kan lezen, en mijn gedachte even naar jouw down under kan plaatsen ( voordeel als je geen baas hebt!, er zijn trouwens bijna geen nadelen) Goed te horen dat het goed met jullie gaat,en super mooi plaatje van sunset, ben eigenlijk wel een beetje jaloers op jullie avontuur. Geniet er maar lekker van.
    xxx Pap

  • 15 Januari 2008 - 11:01

    Samantha:

    Hey Fem....

    Pff.. je schrijft eht lange verhalen. Maar echt Super dat je het naar je zin hebt.

    Groeten

  • 15 Januari 2008 - 12:07

    Naadje:

    Hej Fem!

    Hartstikke leuk om te lezen hoe het bij jullie gaat in het verre land!!Wel balen dat jullie geen slaapplaatsen hadden, gelukkig hebben jullie het toch goed opgelost!Ik hou de site in de gaten!

    Have fun!

    XxX Naadje

  • 15 Januari 2008 - 13:37

    Lil:

    Hey meis,
    Ja wel heftig om elke keer weer te zoeken naar een slaapplek. Maar gelukkig weet iedere backpacker wel wat het is en worden jullie elke keer toch weer goed opgevangen! En zo zie je ook weer eens wat anders. Móóóóiee foto's!!
    Succes in Adelaide!!
    Liefs Lian

  • 15 Januari 2008 - 17:36

    Maartje:

    oo wat een verhaal weer!
    geweldig om te lezen hoe het daar is, we kennen het ook alleen maar van tv, en jij hebt het al in het écht gezien:) super leuk!

    succes daar!!

    Gr Maartje

  • 15 Januari 2008 - 17:36

    Lieke:

    Hey meissie!
    Wat een leuk verhaal weer om te lezen :D Echt gaaf om zo te weten komen wat jullie allemaal uitspoken daar! Jullie zullen je zo te lezen uitstekend vermaken daar :)
    Liefs,
    Liek

  • 16 Januari 2008 - 08:19

    Ans En Toon:

    Hee meisie
    wat geweldig wat jij daar allemaal meemaakt, daar kunnen wij alleen maar van dromen terwijl wij hier in dit koude kikkerlandje aan het werk zijn.
    We genieten elke keer weer van je verhalen, en vinden het super dat je ondanks je drukke programma toch de tijd en zin kunt vinden om telkens zo'n lang verhaal te maken. Femke geniet ervan en zorg goed voor jezelf.
    Dikke knuffel van ons en de kids

  • 19 Januari 2008 - 18:28

    Lot:

    Haha.. klasse dat filmpje!! Ik zie dat jullie je zangkunsten niet verleerd zijn. Geniet er nog van!

    xxx Lotte

  • 23 Januari 2008 - 09:35

    Dirk:

    Hey meiske, mooi verhaal, maar ik kan er niet uit opmaken of je Uluru ook beklommen hebt?

    Maar het avontuur gaat goed zo te lezen, ga zo door! :D

  • 24 Januari 2008 - 18:01

    Willem:

    Hey Fem,

    Zo hehe, weer een vet verhaal gelezen. Mooie foto's! en zo te horen en zien gaat het daar wel goed met jullie (had ook niet anders verwacht).
    Met zingen moet je wel nog een paar keer oefenen, okay? Nou doe iedereen de groeten maar daar van mij en dtot de het volgende verhaal maar weer hè!!

    Gr. Willem

  • 25 Januari 2008 - 09:45

    Ellen:

    hee fem,

    wat een avontuur weer!!
    maar xie da je t gezellig hebt (filmpjes)
    maak er nog een leuke tijd van...

    kxs el

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Hoi! Mijn naam is Femke en ik heb deze site aangemaakt om iedereen op de hoogte te houden van mijn reizen. Niet dat ik nou supervaak op reis ben, ik volg gewoon een opleiding dus zijn de mogenlijkheden (geld en tijd) helaas beperkt. Ik had de site aangemaakt voor mijn stage in Mallorca om iedereen thuis op de hoogte te houden. Hierna heb ik hem ook gebruikt voor het reizen en werken in Australié en Nieuw Zeeland wat ik tussen twee opleidingen door gedaan heb. Binnenkort ga ik naar Ghana met een project om lesmatriaal te ontwikkelen, dit is een kortere reis maar maak er toch een kort verslagje van op de site zodat geintreseerde het ook kunnen lezen. Hopenlijk zal ik deze site nog vaker kunnen gebruiken voor andere eventuele reizen in de toekomst. Groetjes Femke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 45474

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 12 Mei 2017

Camino

04 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

voluntariado Centroamérica

29 Juni 2010 - 30 Augustus 2010

Reisleider

11 December 2007 - 09 Augustus 2008

Backpackend door OZ en NZ!

24 April 2008 - 10 Mei 2008

Uitwisseling Ghana/ Nederland

02 Mei 2007 - 01 September 2007

Summercamp VS

15 Mei 2005 - 02 November 2005

Animación op Mallorca!

18 Augustus 2002 - 16 Juni 2003

High school, VS, (au pair)

Landen bezocht: