Unreal!!! - Reisverslag uit Goomeri, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu Unreal!!! - Reisverslag uit Goomeri, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu

Unreal!!!

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

17 April 2008 | Australië, Goomeri

Heeeeeeyyyyzzz

Ik zie toch dat ik deze keer eerder een berichje zou achterlaten, haha.
Toch word het verhaal ook deze keer niet echt kort denk ik want heb weer veel meegemaakt (leuke dingen om te vertellen!!) en moet natuurlijk verder vertellen vanaf Nieuw Zeeland.

Zoals ik in mijn vorige bericht dus zei waren we veilig aangekomen in Brisbane.
Vanaf het moment dat we aankwamen zijn we begonnen met vragen waar we het beste heen konden gaan om werk te zoeken. Man achter toeristenhokje zei dat we maar naar Surfers Paradise moesten gaan, superveel werk (zei hij) plus lag dit aan het strand, klonk ons wel weer lekker in de oren, al helemaal omdat het weer weer goed was hier in dit gedeelte van Australie (na alle regen in Nieuw Zeeland).
Dus wij busje genomen naar camping vlakbij Surfers (hostel in Surfers beetje boven ons budget, haha). Hier kwamen we al meteen meiden tegen die hier al een dikke week waren en elke dag op zoek geweest naar werk, alle tentjes in, iedereen en overal vragen en bellen enz. en zonder resultaat, bummer dus. Niet echt leuk aangezien we nu echt werk nodig hadden, maar toch zelf geprobeerd zonder resultaat.
Niet dat ik nou zo graag in een restaurantje of achter een bar wou werken (als ik dat echt zou willen kan ik dat in NL ook doen) maarja we zaten onderhand echt op het punt dat we bijna alles aannamen, hebben het geld gewoon nodig. Maarja, wat ik eigenlijk echt wou doen in Australia was op een boerderij werken, is teminste het echte Australie, ik bedoel boerderijen zijn hier toch wel ietsjes anders dan in Nederland (of bij papa). Maarja goed, hoe we daaraan moesten komen wisten we echt totaal niet. Hadden al paar mensen gemailt die we eerder hadden ontmoet die iets hadden gezegd van werk op een boerderij en verder hadden we een jongen ontmoet die iets zei van een curses waar ze je alles leren over boerderij en daarna werk voor je zoeken, je had dus gegarandeerd een baan. Dit klonk toen best wel goed ook dat de curses niet zo duur was.
Maarja wisten verder ook niet hoe of wat. Ik bedoel, horen vaak dat er best veel werk is op boerderijen maar ten eerste, hoe kom je daaraan als je niemand kent in dat wereldje en ten tweede als je daar bijna niks daarvan af weet, ik bedoel help pap wel eens maar is natuurlijk niks tegenover wat er echt op boerderij gebeurd en wat er gedaan moet worden (papa zijn boerderij is heel anders en als ik iets deed legde pap alles klaar en ik hoefde niet echt te denken over wat ik deed, alleen maar doen, klinkt heel dom maja, zo was het wel, haha).

Maargoed, deze curses leek ons wel wat alleen ja, dat is ook zoeken naar een naald in een hooiberg als je niet weet hoe of wat. Op internet gekeken en op Google maar en kregen elke keer echt wel duizenden sites, ik bedoel probeer daar maar eens de goede uit te zoeken. Ondertussen toch maar door zoeken naar werk in Surfers Paradise wat best wel hopenloos was, maarja moesten wat. Konden dus ook niet echt genieten, want zaten de hele tijd met dat werk in ons hoofd.
Tot, we op internet zaten en ik tegen brit zei, open die site eens, ziet er best oke uit.
Dus wij openen en alles klonk echt super en hoe wij het wouden. Wij dus meteen gebeld over hoe en wat en de kosten en hoe het met het werk zat enzo, en ze gegarandeerde je gewoon werk na die cursus, die ook nog eens superleuk en superleerzaam was!
Wij dus helemaal blij en ons maar meteen ingeschreven, helaas konden we pas de 14de terecht wat dus betekende dat we nog ruim een week hadden voordat het begon. Omdat we toch al zo krap zaten in onze reistijd (met alles wat we nog willen zien en nu ook langer moeten werken dat verwacht) vonden we dit best zonde dus wouden we er iets leuks van maken. Wouden in elk geval niet in Surfers Paradise of Brisbane blijven voor een week, Surfers is super toeristisch en is net Salou of Lloret plus kwam er die komende week voor de Australiers ook vakantie aan waardoor alle prijzen (onze camping) omhoog gingen en Brisbane niet omdat dit gewoon een grote stad is en we die in Europa ook genoeg hebben.
Eerst nog even gedacht om een weekje naar Fiji te gaan, is vanaf hier heel goedkoop en had daar altijd al eens ooit heen willen gaan. Maar helaas met die Australische vakantie was dat toch wat duurder dan het normaal was en dus te duur voor ons (ookal gingen we daarna werken). Ons tweede idee was om alle spullen op de camping te laten en met alleen klein rugzakje en tent een scooter te huren en zo beetje lekker rondcruisen, lekker rustig stoppen waar we het leuk vinden en tot aan Byron Bay. Hier waren we met surfcamp heen gegaan en was toen een superleuk plaatsje waar we helaas maar 2 dagen konden blijven.
Om de een of andere reden mochten we daar niet heen met een scooter en ook was het zelfs goedkopen om een auto te huren.
Beetje raar, maarja toen maar een auto gehuurd, ook leuk, konden we teminste gaan en staan waar we wilden en zijn bovendien genoeg mooie gebieden daar om rond te trekken.
Zijn naar verschillende National Parks geweest die echt serieus super en super mooi waren. Jullie worden er misschien moe van om het de hele tijd te horen en ik zelf weet het ook niet meer omdat je hier zoveel mooie dingen ziet dat je het soms niet meer waardeerd, maar serieus, zo mooi is het hier, die natuur, zo groot en zo uitgestrekt ook.
Ik zal jullie niet over elk national park apart gaan vertellen want dan ben ik echt nog wel even bezig maar zo mooi!!! De parken waar we zijn geweest waren Springfield nat. park, Border Rangers nat. park en Nachtcap nat. park.

Nou in het kort, Springfield nat. park, supermooi en hadden we ons eigen prive zwembad (meertje vanuit een waterval, hebben we achter een waterval gelopen en twee slangen gezien wat minder leuk was, haha), Border Rangers, regende nogal maar wel supermooie uitzichten gezien en bij Nightcap nat. park regende het zo ontzettend gigantisch hard dat we op een gegeven moment echt wel moesten omdraaien omdat de weg gewoon overstoomd was. En geloof mij, zijn door veel plassen gereden maar hier lag het water echt wel 40 cm boven het wegdek, was daar supermodderig (zandweggetjes) en moesten ook nog terug en aangezien die regen het alleen maar erger zou worden zijn we daar dus maar omgedraaid.
Ook zo raar om daar zo te rijden, je bent echt de enige op de weg en vraagt je af of er nog andere mensen zijn, zo stil en zo rustig, je rijd zo 4 uur zonder een auto te zien!
Deze regen heefd trouwens de hele week aangehouden dus was het maar goed dat we niet op de scooter waren, haha.
Maarja wel kut, normaal is het hier gewoon lekker weer (winter voor hun maar wel rond de 25 graden) en het regenseizoen was allang voorbij (hadden we al uitgekiend, vandaar dat we die periode in NZ zaten) maar dit was blijkbaar gewoon een week van pech waar het echt regende en regende en regende, echt niet normaal zoveel regen.
Hierdoor lagen we veel nachten al om half 8 in onze auto omdat je met die regen (en het al zo vroeg donder was en sliepen gewoon in onze auto, was goedkoopste)niet ergens binnen konden zitten (ook was er in veel plaatsjes waar we waren niks te doen rond die tijd).
Miste thuis toen wel vaak een beetje, lig je om half acht (nog helemaal niet moe) in oncomfertabele auto, superdonker en regen buiten in de middle of nowhere.
Britte sliep natuurlijk altijd supersnel (en soms met snorken ;)haha).
Toch naar Byron Bay gereden wat weer superleuk was, is echt een leuk plaatsje en helemaal iets voor mij! Zijn alleen maar hippies, surfers en backpackers. Daar naar hippiemarkt geweest, was echt heel leuk en had allemaal muzikanten enzo. Op het laatst liepen we ergens langs en zaten allemaal mensen met trommels te spelen, waarop mensen spontaan begonnen te dansen. Werd drukker en drukker en drukker met mensen die spontaan in de kring sprongen en op hun eigen manier (en eigen ritme, haha) begonnen te dansen. Op het laats begon het ook nog te regenen en leek het net een regendans, en maar door dansen die mensen, beetje raar maar wel heel leuk om te zien.
Verder nog naar een stadje genaamd Nimbin geweest wat ook echt in de middle of Nowhere ligt. Echt een hippieplaatsje en mensen op straat ons continu wiet aanboden, maar braaf als wij zijn hebben we ons alleen aan de goon gehouden. Goedkope wijn uit kartonnen doos die blijkbaar uit ei, vis en nog iets ranzigs bestaat, smaakt alleen wel lekker, haha.
Heel aparte week gehad dus, vooral na een gigantisch schrik moment onze laatste avond.
Na de hele week regen en in de middle of nowhere te zijn geweest kwamen we in een plaatsje met een cinema, ineens voelden we ons heel zeilig na die hele week en besloten we onszelf te trakteren op een filpmje, na die avond half verdwaald te zijn op de gigantische en echt gigantische parkeerplaats (verkeerde uitgang) onze auto gevonden te hebben (maar ruim 40 min geduurd, haha) kwamen we terug op de camping waar ik bijna een dronken vrouw (reed nog geen 5 km per uur dus ga maar na hoe dronken ze was aangezien ze bijna onder onze auto rende haha) aanreed. Wij auto neergezet en behulpzaam als zijn vrouw geholpen haar tent te zoeken. Helaas was de camping iets groter dan we dachten en had de vrouw echt geen idee waar ze moest zijn. En net toen we bang waren dat we nog 3 uur met die vrouw opgescheept zouden zitten voordat we zouden viden waar ze sliep kwam haar man ineens tevoorschijn en trok haar met een boze ruk mee en gunde ons geen blik waardig, naja graag gedaan joh dachten wij (oftewel No Worries zoals de Australiers zeggen, haha).
Daarna naar onze auto om te pitten wat al raar was omdat in de auto naast ons 2 mensen rare dingen aan het doen waren, haha. Toen we wilde slapen knipperde ineens een auto die recht achter ons stond de hele tijd met hun lichten. Wij dachten echt wat de fuck moeten hun nou weer, werd er best pissig van eerlijk gezegt. Tot er ineens 2 jongens met zonnenbrillen en mutsen de auto uit stapte en recht langs onze auto gingen lopen, een aan de ene andere aan de andere kant, wij dachten echt hallo, en Brit werd al een beetje bang en ik ik was was eigenlijk nog de hele tijd pissig. Totdat ze ineens terug kwamen lopen en ze vlak naast onze auto kwamen staan en op onze raam klopte, toen had ik ook wel oven zoiets van oww help wat nou? Britte dus raampje een stukje open en mumpelde ze ineens iets, en ineens herkende we de stemmen.
Waren het gewoon Leendert en Thijs, de 2 jongens waar we in Tasmanie mee hadden gereist!!!
Waren ons echt doodgeschrokken maar waren dus wel blij dat hun het waren. Hun zaten blijkbaar in de buurt en besloten ons op te zoenken, alleen wisten wij dat niet, haha. Dacht al wat belt die Leendert toch vaak naar Brit en waarom moet hij nou precies weten waar we zitten, alsof hij die campings in dit kleine plaatsje kent, haha.

Maargoed de volgende dag nog samen met hun daar een surfbord gehuurd alleen ging het deze keer helaas minder, waren op de verkeerde plek op de verkeerde tijd, kutgolven dus.
Hierna terug naar Surfers om de auto in te leveren en hierna konden we gelukkig met Leendert en Thijs meeliften tot Brisbane aangezien hun toch die kant op gingen. Daarna naar het hostel gegaan waar ze ons maandag ochtend op zouden halen voor de curses.
Avond van tevoren nog wat gedronken en daarna helaas afscheid genomen van Leendert en Thijs.

Volgende dag begon dus ons nieuwe avontuur en op naar de curses. Best een stuk van Brisbane af zitten we nu in het boerengebeid vlakbij het plaatsje Goomeri. Eerst de nodige atributen gekocht zoals extra bloes en kregen ook een gratis (vet coele cowboyachtige) hoed van hun :)!! En op naar de boerderij.
Echt supermooi hier, echt een beetje omgeving van Mc Loauds Doughters voor de gene die de serie kennen.
Helaas is dat een beetje een geromandiseerde serie en is het echte leven een stuk minder leuk.
Is echt heel hard werken maar wel echt heel erg leuk, je kan je ook niet voorstellen dat je in zo'n korte tijd zoveel dingen kan leren.
Ben hier nu 4 dagen en heb in 3 dagen (maandag weinig gedaan) leren moter rijden, tractor rijden, qauad rijden, 4 wheel drive rijden, paardrijden (een beetje natuurlijk( duurt jaren voordat je dat echt kan) maar genoeg om ermee om te gaan gaan rijden en klaar te maken (zadel enzo), hekken maken, kettingzaag werken en nog een miljoen andere handige dingetjes voor op de boerderij.
Helaas ook de first aid die je moet toepassen met slangenbijten die hier dus blijbaar ook nogal in het gras kunnen zitten en behoorlijk gevaarlijk kunnen zijn.
Vanaf dinsdag kwamen er voor iedereen banen vrij en vanaf toen konden we proberen mensen te bellen. Iedereen had vrij snel iets leuks en gisteren (woensdag) had iedereen behalve Brit en ik al een job. Begonnen ons dus al druk te maken (al heb je daar overdag geen tijd voor want bent veel te druk bezig op de boerderij).
We hadden 2 banen (krijgt er normaal 3 aangeboden) die we hadden gebeld maar was allebei niet echt iets. Eentje was niet meer beschikbaar, eentje was heel erg leuk alleen betaalde heel weinig en was cash in hand (als je 3 maanden op een boerderij werkt kan je nog een 2de keer een werkvisum aanvragen, wie weet en als we toch zolang gaan werken kunnen we dat net zo goed doen, alleen moet je dat bewijzen tegenover de goverment wat niet gaat als je cash in hand werkt) en de andere was in Northern Territory in de dessert, hooi en tractor rijden.
Die laatste verdiende opzich wel oke maar voor tractor rijden (is hier een goedbetaalde baan) kan je veel en veel meer verdienen dan wij zouden krijgen, al was dat dus niet slecht.
Plus was dat echt barre werkomstandigheden zei onze baas van de curses al. Moesten 14 uur per dag werken in Northern Territory (warm rond de 40 graden) hele dag in Tractor zitten, en nou ik kan je zeggen na 1 uur tractor rijden ben je het echt wel beu. Best wel saai en vooral daar, hele dag (14 uur lang) hetzelfde en dat kutlandschap, ik bedoel voor een week of 2 zou ik het nogwel kunnen maar moesten dan minimaal 3 maanden werken. Tractors zijn dan wel copmutergestuurd met gps en alles maar vergis je niet 14 uur per dag is lang en zijn grote stukken land, kan je niet voorstellen in NL, boeren hebben hier land want net zo groot is als heel Belgie. Zouden hier dus 3 maanden moeten werken, met niemand om je heen (behalve de crew van misschien 5 (waarschijnlijk van die vrouwenhatende,haha) mannen waar we dan elke nacht mee moesten kamperen in de woestijn, elke dag stukje verder dan waar we waren gekomen.
Zag dit dus echt niet zitten en was ook een een van de ergste baanjes die er waren, terwijl iedereen van de cursus een superleuke baan had gekregen.
Brit en ik zaten dus echt even beetje in een dip uitgezonderd van alle lol en spierpijn die we hier hadden.
Vanavond moesten we dus echt een job accepteren want zaterdag moeten we hier weer weg en zouden ze ons helpen meot heo we er moesten komen enzo.
Was dus niks en wisten eigenlijk niet wat we moesten dus tot er op het laatste moment een job binnenkwam voor met zijn tweenen. Klonk als een superleuke baan, is op een schaapstation met 15,000 hectare grond waar brit en ik van alles zouden moeten, schapen musteren (bijeendrijven), met de qouad of moterbikes (soms ook met de paarden, tractot rijden (wat best veel verdient) en schapen scheren. Ik dus meteen heen gebeld en die man was echt superaardig, verdiende best oke dus zijn Brit en ik ervoor gegaan!
Is alleen wel in West Australie (daarom verdient het zo goed, hier hebben ze echt mensen te kort voor op de boerderijen, ze wouden zelfs de helf van onze vlucht betalelen!) Vliegen dus dit weekend naar Perth waar ze ons op komen halen en maadag gaan beginnen!
Heb er echt zin, klonk als superleuk werk al zal het wel behoorlijk zwaar zijn, vooral fysiech zei onze baas, moeten ook yachtbuilding doen, waar we palen van 50 kilo moeten tillen (ik weeg maar 54!!).
Toch lijkt het me erg leuk en heb ik er erg veel zin in, moeten nu wel aleen ons ticket wijzigen dat we vanaf Brisbane naar huis gaan ipv Perth wat ons wel weer 95 euro kost, bummmer.
Als we klaar zijn met werken gaan we dus eerst de westkust reizen, dan naar Darwin en dan nog de Oostkust totaan Brisbane (precies andersom zoals we het eerst wouden doen, vanaf hier en Perth naar huis vliegen) maar maakt dus eigenlijk niet uit) en hopenlijk ben ik dan nog op tijd thuis om aan mijn studie te beginnen, haha.
Morgen onze laatse dag op de cursus, word spannens want moeten op de boerderij zelf de Cattle gaan musteren. Musteren is alle dieren bij elkaar drijven (moeten we straks dus ook zelf op ons werk met de schapen doen) en kan op grote properties wel een week duren, om ze allemaal of in een andere Path (grote maar dan ook heel erg grote wei, die we straks met ons werk als yachtbuilding zelf moeten bouwen) of om alle diern te checken en eventueel te insuminieren, om ze te vaccineren, ga zo maar door. Dit kan op paarden, moterbikes of op Quads gebeuren (vandaar dat we dat allemaal moesten leren, dit is een van de belangrijkste dingen op een boerderij en hebben het op de curses met de moeilijkste omstandigheden geleerd. Deden ze expres zodat het straks alleen maar mee kan vallen, ruige grond dus en ben met de moterbike ook echt verschillende keren gevallen, was echt niet altijd zo leuk als het allemaal klinkt en heb dus ook echt blauwe plekken van hier tot ginder.
Cool natuurijk maar ben allang blij dat ik niks gebroken had wat hier blijkbaar ook nogal eens gebeurd.
Is allemaal best ruig en zal eerlijk zeggen dat ik daar best even aan moest ben, ben ik gewoon niet gewend maar ze willen je het hier alleen zo goed mogenlijk leren, wel goed dus eigenlijk. Onze groep is ook heel erg leuk, zijn nu 4 dagen bij elkaar en is dan toch weer raar dat je straks weer afscheid moet nemen van iedereen.
Maja zo is het reizen en gaan Brit en ik gaan dalijk dus een superleuke (hopenlijk) job doen in West Australie!!

Zal jullie snel laten weten hoe het is, tot de volgende keer en take care!
Kus Femke

• 17 April 2008 - 15:13

Femke:

Foto's komen zo snel mogenlijk!!!!

• 17 April 2008 - 15:26

Tristan:

Ha!

Nou ik ben heel blij voor jullie dat jullie toch iets leuks hebben gevonden. Wel apart dat je zo toch nog twee maanden langer weg blijft.. Ik had niet gedacht trouwens, dat jouw favoriete serie: McLeod's Daughters, erg geromantiseerd was tov de werkelijkheid ;-)
    Veel plezier en doe voorzichtig!

xx Tristan.

• 17 April 2008 - 17:01

Ellen:

hallo femke,

klinkt erg leuk allemaal en fijn dat je toch een baan hebt gevonden!!
    alleen jammer dat je nu een andere route moet nemen...
    nog veel plezier en ben benieuwd naar je volgende verhaal.

kxs el

• 17 April 2008 - 17:38

Maartje:

Haa fem, wat spannend daar allemaal!
    en mcleod's daughters.. GEWELDIG;) haha
    ben benieuwd hoe het loopt!

tot snel!

xxx

• 21 April 2008 - 15:22

Marjan:

he fem,
    komt het toch nog eens van pas he op de boerderij wonen!!
    veel plezier nog en tot ziens

xxx marjan

• 27 April 2008 - 12:40

Simone En Leon:

haa meis

jammer dat we je weer mislopen haha was wel gezellig geweest anders! heel veel succes daar aan de westkust het klinkt iniedergeval allemaal super stoer! we zijn benieuwd naar de verhalen :)

xxx

• 29 April 2008 - 12:52

Tessa:

ha Femke, leuk om weer een verhaal van jou te lezen! Jullie maken heel wat mee nog steeds. Wanneer komen jullie nou eigenlijk terug naar Nederland? Lijkt me leuk om nog wat foto's uit te wisselen en zo en jullie verhalen te horen. Mocht je toevallig nog ergens een baan in het onderwijs of de bouw tegenkomen, dan houden wij ons aanbevolen, want we willen eigenlijk wel gaan emigreren. Trekt toch wel heel erg, teruggaan naar Australië! Veel succes met jullie nieuwe baan, groeten aan Britte en geniet nog van je reis!

Groeten Tessa