Wwooffen in NZ - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu Wwooffen in NZ - Reisverslag uit Surfers Paradise, Australië van Femke Knoops - WaarBenJij.nu

Wwooffen in NZ

Door: Femke

Blijf op de hoogte en volg Femke

11 April 2008 | Australië, Surfers Paradise

Kia ora!!
(oftewel hallo allemaal in Maori)

Hoe is het met iedereen?

Is alweer tijdje geleden en ben dus wel benieuwd hoe het met alles en iedereen in Nederland gaat.
Ik hoorde dat het weer niet echt super is geweest en het zelfs had gesneeuwd de afgelopen week.
Misschien een schrale troost maar Nieuw Zeeland is ook geen zon zee strand elke dag zoals de meeste denken (dacht en hoopte ik zelf ook een beetje hoor, haha).
Eigenlijk ook wel logisch want ligt rondom de oceaan en best dicht bij de zuidpool. Alhoewel het Zuidereiland een stuk mooier was dan het Noordereiland was het ook meteen een stuk kouder en ook merkte we dat het winter aan het worden was.
Niet dat het alleen maar slecht weer was, we hebben ook een aantal mooie dagen gehad en het verschilde ook heel erg per gebied. Of je in de bergen was, op een dal, zijkant van bepaalde bergen, bij de kust, hoe staat de wind.
Allemaal factoren die meespeelde wat voor weer het was dus kon het ook nooit goed voorspellen, zo kan het op de ene plek de zon schijnen en 2 km verderop stormen, best apart dus.

Maar zal jullie eens even gaan vertellen wat ik allemaal heb meegemaakt de afgelopen tijd. Kan deze keer overgins al vertellen dat het niet "even" is en ga niet zeggen zal het proberen kort te houden zoals anders want weet dat het niet kort word, haha.
Nee grapje maar heb wel echt een hoop te vertellen wat ik eigenlijk allemaal al op internet wou zetten op het vliegveld terug naar Australie, maar was er niet van gekomen.

Maargoed, was de vorige keer geloof ik in Queenstown gebleven waar we nog zijn gaan riverboarden. Zal het even uitleggen: is een soort raften alleen dan zonder boot, haha. Je hebt dus een bodyboard (een soort plank waar je op drijft)en flippers en zo ga je de rivier in door de stroomversnellingen enzo. Echt heel erg leuk, en (ben maar niet bang mam, haha) niet zo gevaarlijk als het klinkt. Je hebt gewoon een helm op en er zijn 2 instructors bij die iedereen een goede uitleg geven en die we gewoon moesten volgen in de rivier (als er dan een rots is knalt hij daar eerst tegen aan en kunnen wij de andere kant op gaan, haha).
Na alle stroomversnellingen kwam er een soort jetscooter waar je achterop moest gaan liggen en die je naar een rustiger gedeelte van de rivier bracht waar we nog gingen rotsspringen (je mocht vanaf best hoog als je wou, ik had 8 meter gesprongen wat hoger is dan het klinkt haha), van een soort glijbaan met je bodyboard die je echt over de rivier schiet en tarzanslingeren over de rivier en dan loslaten, erg cool dus en een hoop lol gehad.
Die avond nog met wat mensen van onze andere bus wat wezen drinken bij een bar waar je theepotten kan bestellen, erg lekker (en nee, zat geen thee in de theepotten, haha). Hebben we ons de rest van de avond behoorlijk mee vermaakt met alle soorten drankspelletjes die je maar kon verzinnen( van dansmoves tot aan dierengeluiden, haha).
Volgende dag alleen minder omdat we weer om 6.15 klaar moesten staan voor de bus naar Milford. Eigenlijk wou ik heel graag een vanaf vlakbij Queenstown een hiketocht van 3 dagen naar Milford doen, helaas was dit niet mogenlijk omdat je dit heel ver van te voren moest boeken aangezien het nogal een populaire route is en ze niet teveel mensen tegelijk daar willen :( Wel balen dus maarja toen besloten om op Stewart Iland (klein eilandje onderaan het Zuidereiland) een hiketocht van 3 dagen te gaan doen, moest ook heel mooi zijn dus.
Vlakbij Milford door een tunnel door en wat een wereld van verschil aan de andere kant. Toen we uit de tunnel in Milford kwamen zaten we ineens tussen de bergen, dalen en watervallen. Ook tussen de wolken maar gelukkig klaarde het snel op zodat we supermooie uitzichten hadden.
In Milford zelf een boottocht gedaan waar onze busorganisatei een goede prijscombo mee had met de ferrry naar Stewart Iland.
De boottocht was heel erg mooi en ook geleerd dat Milford Sound eingenlijk helemaal geen Sound is maar een Fjord. Het water komt namelijk niet van de zee maar is smeltwater van de sneeuw en gletsjers op de bergen. Wel raar want ligt aan de zee en is ook verbonden met de zee volgens mij, misschien dat het daarom Sound heet, ik weet het ook niet.
Na onze boottrip zijn we doorgereden naar Tuatapere, waar brit en ik die avond een farmtour gingen doen. De boer liet ons zien hoe hij met de schaapshonden de schapen bijeendreef, waar we zelf lammetjes de fles mochten geven, superlieve puppytjes vast mochten houden en ik mocht zelf de schapen sorteren (was best moeilijk) en daarna mochten we uiteindelijk een schaap scheren. Super lachen maar was nog helemaal niet zo makkelijk, eerst een voorbeeld van een professionele schapenscheerder (waar je al geen professinal in kan zijn, haha) die daarna ook keek of jij het goed deed en meehielp het schaap vast te houden.
Uiteindelijk was het toch gelukt alleen was ik bang dat ik het schaap zeer deed (hopelijk heb ik dat niet gedaan).
Volgnede dag weer vroeg op want moesten nog een stuk rijden naar Bluf (vanaf daar zou de ferry naar Steward Iland gaan). Het weer was stormachtig en van de buschauffeur hoorde we dat de ferry waarschijnlijk gecanceld zou worden. Toch doorgereden en toen we daar aankwamen hoorde we dat de ferry het toch ging proberen, mooi dachten wij.
Maar daarna kwamen we erachter waarom ze hem wouden cancellen, haha. Was namelijk geen grote luxe boot ofzo maar gewoon een klein bootje waar misschien maximaal 40 pers. in pasten. En in een kleine boot voel je alles dus ook heel erg goed en ik moet zeggen dat ik nog nooit zoveel mensen heb zien overgeven. Echt serieus de halve boot lag te kitsen waaronder Brit, och arm. Behalve dat moet ik zeggen dat ik de boottocht stiekem wel cool vond. Vlogen soms stukken door de lucht over de golven heen, en soms was er een golf die wel 3 meter hoger was dan de boot, uiteindelijk wel heelhuids aangekomen en we waren dus van plan hier 4 nachten te blijen aangezien onze hiketocht alleen had Brit helaas haar voet gestoten en dacht dat ze niet zo goed zou kunnen lopen voor 3 dagen dus helaas :( Vond ik best wel jammer want keek er erg naar uit maar helaas niks aan te doen.
Uiteindelijk was het teveel geregel om eerder terug te gaan dus zijn we toch maar 4 dagen daar gebleven maar eigenlijk was er geen reet te doen. Alleen bij mooi weer waren er veel activiteiten en wij zaten natuurlijk weer met 4 regendagen haha. Hebben hier dus niet veel gedaan dan een beetje gechilled, ben zelf wel een keer wezen wandelen toen Brit nog sliep en heb toen een Kiwi vogel gezien.
Deze vogels leven alleen in Nieuw Zeeland , zijn superzeldzaam en je ziet bijna nooit in het wild. Wel cool dus, niet dat ik zo'n vogelpersoon ben maar om zo'n zeldzaam beesje in het wild te zien was toch wel vet, helaas had ik mijn camara toen weer eens niet bij (zal je altijd zien) maarja. Verder hebben we nog een keer een Mountainbike gehurd en zijn we naar Ulva Iland gegaan, een nog kleiner eilandje waar miljoenen zeldzame vogels leven. Ik had na mijn Kiwi gezien te hebben de smaak te pakken en wou er graag nog eentje spotten. Helaas viel dit een beetje tegen aangezien er een persoon achter mij liep die superveel lawaai maakt als ze loopt (zal geen namen noemen brit, haha:). Wel nog een paar andere vogels gezien en ook veel supermooie strandjes en dus toch een leuke dag gehad, vooral omdat we de enige waren op de boot terug en Brit en ik allebei een stukje mochten varen, kei hard en veel bochten gemaakt natuurlijk, erg cool dus.

Ondertussen had ik ondertussen ook besloten dat ik het even wat rustiger aan wou doen vooral ook met geld, want al die leuke activiteiten (parachuttespringen, bungyjumpen) hadden er best wel ingehakt.
Brit wou dit ook en hadden we besloten te gaan Wwooffen. Nu hoor ik jullie denken, wat the fuck is Wwooffen, haha. Ik zal het eens even uitleggen. Wwoef is eigenlijk een organistie met heel veel conecties met boerderijen of andere bedrijven die extra hulp kunnen gebruiken. Hier kun jij dan heen bellen of mailen of je daar kan komen, je werkt daar dan aan aantal uurtjes per dag en mag daar dan gratis blijven en mee eten.
Ik gemaild en uiteindelijk konden we terecht in Curio Bay (helemaal aan het zuiden) wat superleuk klonk en we konden surfen.
De boottocht terug verliep gelukkig een stuk rustiger en hierna zouden we naar de Catlins gaan (waar Curio Bay ligt en de bus ons zou afzetten) via Invarcargill.
Daar nog even ingeslagen in de Supermarkt aangezien hij had gezegt dat daar niks in de buurt was en hij ook niet voor eten zou zorgen aangezien we maar 3 uurtjes per dag hoefde te werken en we ook al gratis mochten surfen.
En indedaad, er was echt helemaal niks in de buurt en zaten echt in de middle of nowhere maar uiteindelijk wel de beste week ever gehad!
Onze baas was alleen wel een beetje raar maar wel heel erg vriendelijk en echt obsest met surfen. Ik moest elke dag de holiday huisjes schoonmaken waar hij me met de brommer of de quad elke dag heen bracht via het strand en soms mocht ik ook zelf rijden!!! Paar huisjes schoonmaken en daarna lekker via het strand teruglopen of zwemmen, wat overgins wel erg koud was en al helemaal zonder wetsuit. Keek toen metteen of de surf goed was en als dat was ging ik kijken of Brit al klaar was en of er een surfbord vrij was (hij verhuurde die en gaf surfles voor mensen in het hostel) en gingen we vragen of we mochten gaan surfen. Ging elke dag een stuk beter want was alweer best lang geleden sinds we voor het laats gesurft hadden maar na wat oefenen ging het snel weer goed en heb zelf een keer een golf gepakt van wel anderhalve meter! Was wel heel eng maar gaat echt steeds beter en kan ook frod ineenkeer opstaan en sturen en kan nu ook al op een kleiner hardboard ipv een groot softboard.
Ook was er in dit gebeid heel erg veel wildlife (dat was dus ook de enigste reden dat hier een paar toeristen kwamen want verder was er niks) en hebben we zeldzame yellow eyed pinguins gezien en zeeleeuwen gezien. Een keer zat er zelfs een zeeleeuw bij me in het water toen ik aan het surfen was, was best wel eng want kunnen best gevaarlijk zijn en hadden ons gewaarschuwd hier ver weg van te blijven maarja, nu kwam dat beest op mij af, was echt super eng maar gelukkig was het maar een kleintje en het enige wat hij uiteindelijk deed was een beetje mijn voeten aanraken (en mij een hartsverzakking bezord, want zo stoer was ik op dat moment niet, haha.
Wat wel supervet was is dat er in de baai waar wij surfden een kolonie hector dolfijnen leefden waar nog maar een een paar groepen op de hele wereld van zijn. Helaas begon het winter te worden waardoor (vraag me niet waarom) ze niet meer zo vaak vlakbij de kust kwamen en ze je dus niet meer zovaak zag. Op een gegeven moment had ik de hoop al opgegeven dat ik ze nog een keer zou zien totdat we een keer aan het surfen waren en iedreen ineens zei owww cool, en ik keek om en er kwam een golf achter me en in die golf zag ik 3 dolfijnen zwemmen, zo door de golf heen, daarna sprongen ze ook een paar keer, echt supercool en ze zaten superdichtbij. Op een gegeven moment (toen wij dachten dat ze weg waren) zat ik met een ander meisje op een golf te wachten en zij zo: kijk eens achter je, en echt maar 3 meter van mij af zaten 2 dolfijnen. Supercool en toen kwammen ze ineens mijn kant op zwemmen, vond het wel een beetje eng eigenlijk zo dichtbij waren ze, onder mijn surfbord. Toen kwam er ineens een grote golf die me van mijn surfboard smashte en ik in het water lag, en de dolfijnen aan mijn voeten voelde, echt heel gaaf om mee te maken, superlieve beesjes die helemaal niet bang waren, (waar mensen dus ook misbruik van kunnen maken) en denk dat ze gewoon nieuwsgierig waren ofzo en snuffelde de hele tijd aan mijn voet!!!
Echt super dus en we hebben daar ook nog een keer een kampvuur gemaakt op het strand met alle mensen van het hostel, nog even een poging gemaakt met mijn mondharmanica maar helaas niet zo'n succes, haha. Gelukkig kon onze baas wel goed spelen en er was ook iemand met gitaar dus lekker allemaal liedjes enzo gespeeld. Toen zei mijn baas ineens, heb eigenlijk nog nooit in het donker gesurft, dus ik van: nou kom dan!
En wij samen met nog een andere jongen onze wetsuits aangedaan en in het water maar. Was wel eng want in het donker zag je heel erg weinig al scheen de maan wel vrij helder wat ook supermooi over de zee scheen alleen zag je de golven bijna niet aankomen. Ben dus paar keer lekker gesmased maar toch ook wel paar keer goeie golven gepakt, ook nog tandems gedaan (met zijn twee'en op surfboard staan) wel beetje moeilijk was.
Wel ijskoud (water was maar 12 graden) en s'nachts voel je toch dat het kouder was maarja. De week is dus voorbij gevlogen en vonden het jammer dat we weg moesten.
Maarja, bus kwam ons weer ophalen en door naar Dunnedin, een Schotse studenten stad. Kon hier nog paar dingen doen maar waren best moe en zijn op tijd naar bed gegaan zodat we de volgende ochtend nog een beetje door de stad konden wandelen (mooie stad en mooie architectuur) voordat we weer met de bus teruggingen naar Queenstown.
In Queenstown kwam Brit er ook achter dat ze wat rustiger aan moest doen met haar geld dus besloten we niet in duur hostel te gaan slapen maar een plekje zoeken om omze tent neer te zetten. Wij mooi plekje gevonden 10 minuten lopen van de stad, op een bergje, dus lekker beschut dachten we. Wij tent daar opgezet en moesten we alleen nog naar boven lopen met onze spullen wat natuurlijk niet zo makkelijk was want hadden natuurlijk onze backbacks, boodschappen enz dus ongeveer 25 kilo op mijn rug en elke keer als ik naar Britte keer moest ik superhard lachen waardoor ik het gewicht op mijn rug niet meer kon dragen en ik achterover viel stukje omlaag, toen moest Brit weer lachen en ga zo maar door. Zal eruit hebben gezien, 2 van die meiden met slappe lach die hun hele tas naar boven sjouwen, haha. Uiteindelijk toch boven gekomen alleen s'nachts was het echt superkoud, 4 graden hoorden we. Gelukkig hebben we ook 1 nacht mij iemand in huis kunnen slapen. Was een vriend van onze baas in Curio Bay, die we daar ontmoet hadden. Was een dj in Queenstown en had echt een kast van een huis, vette luxe voor ons dus!
Maandag hadden we weer de bus naar Christchurch waar we nog 1 week hadden voor we weer terug naar Australia vlogen.
Eigenlijk wouden we hier een auto huren en een paar dagen lekker rondtrekken aangezien we de rest van Nieuw Zeeland met de bus hadden gedaan en het ons superleek om daar zelf te rijden. Sowiso heel erg mooi en kunnen we lekker stoppen waar we willen enzo. Maarja dat was toch best wel duur en dus besloten we nog maar een weekje te gaan Wwooffen. Was ons de vorige keer best goed bevallen plus heb je daar geen working visum voor nodig.
Hadden mensen gevonden die voor Nieuw Zeelande termen dichtbij Christchurch woonden alleen kwam de bus helaas niet zoals de vorige keer daarlangs. Wel had de buschaufeur nog een stuk omgereden voor ons maar het laatste stuk moetsten we gaan liften. Normaal zou ik dit niet zo snel doen (athans niet zo langs de weg waar je niet weet bij wie je tercht komt) maar we waren met zijn twee'en plus hadden we niet echt veel andere keus.
Gelukkig was het reuze meegvallen en werden we al na 45 minuten opgepikt door een heel vriendelijke man. In dat plaatseje (was alleen een stanbeeld met 3 huizen binnen een straal van 200 meter dus plaatsje kon je het niet echt noemen) kwam de man ons ophalen. Toen we bij het huis aankwamen hadden brit en ik echt onze mond open van verbazing, supergroot mooi landhuis met supergrote mooie tuin.
We kregen onze eigen prive kamer met badkamer, een hele luxe dus. Die man de hele tijd sorry dat het bed niet opgemaakt is en sorry dat jullie samen in een bed moeten liggen, zal ik anders een bed erbij zetten. Echt supervriendelijk maar die man had volgens mij niet in de gaten wat voor een luxe dat voor ons allemaal was. We hadden maar niet gezegt dat we de nachten daarvoor hadden doorgebracht met het kramperen in een superkoude tent op een matje van nog geen cm, haha. Ze hadden ook kinderen en was fijn om weer even in een gezin te zitten.
Hebben hier de hele week onkruid in de tuin moeten plukken en was best hard werk, waren de hele dag bezig tot het eten. Opzich niet zo erg maar eigenlijk hoef je bij Wwooffen maar 4 tot 5 uurtjes te werken aangezien je er ook niet betaald voor krijgt. Maarja, denkt dat we gewoon verwent waren geweest met ons andere Wwoof adres met maar 3 uurtjes werk ofzo, haha, weet wel dat we na een week geen onkruid meer konden zien, haha.

Gelukkig moest de moeder aan het einde van de week wel weer naar Christchurch en konden we met haar meerijden zodat we teminste niet terug hoefden te liften.
Brit en ik nog lekker de dag in Christchurch doorgebracht en s'avonds de laatste shuttle naar het vliegveld genomen want vlogen namelijk om 6 uur s'ochtends. Geen fijne tijd dus en zou niet echt een fijne nacht worden maarja van de andere kant gezien wel weer geen kosten voor accomodatie, ben en blijf een arme backpacker he, haha.
Toen we bij het vliegveld aankwamen geloofde ik het bijna niet maar het was gewoon gesloten!!! Dat kan toch niet dacht ik, dit is een vliegveld maar we konden echt niet naar binnen. Was al bijna bang dat we buiten in de kou moesten gaan slapen en snap er nu nog steeds niks van maar er was gelukkig toen we wat omliepen aan de zijkant wel een ruimte voor een soort transfer vluchte waar we wel naar binnen konden. Lagen nog wat meer mensen te slapen en gingen daar dus ook maar gewoon bij zitten. Maarja was koud en de grond was hard dus heb ik gewoon mijn matje en mijn slaapzak uit mijn tas gepakt en ben daar gewoon op de grond gaan liggen. Zal eruit gezien hebben, haha, kwamen soms nog gewoon mensen door die hal lopen en ik lag daar gewoon in mijn slaapzak te slapen, haha.
Niet dat ik echt goed geslapen had ofzo maarja voor de rest was de vlucht goed verlopen en zijn we heelhuids weer in Brisbane aangekomen.

Dit verhaal had ik dus eigenlijk toen al metteen willen plaatsen maar was er nog niet van gekomen.
Aangezien het al een behoorlijk verhaal is en voor jullie anders heel erg lang word om te lezen (en ik ook al 3 uur achter de comp zit, zal mooie rekening worden, haha) ga ik het hier maar even bij laten.
Ga heel snel (deze keer echt) weer nieuw verhaal plaatsen met wat Brit en ik nog allemaal gedaan hebben sinds we terug zijn uit Australie en wat we nu gaan doen. Nu nog even wat foto's plaatsen en spreek jullie snel!
Kus Femke

  • 12 April 2008 - 11:38

    Simone En Leon:

    Haaa fem!!

    Leuk je mailtje net! We gaan je zeker bellen als we in Australie zijn! (anderhalve week nog ofzo) Lijkt me leuk om je weer te zien en idd alle verhalen uit te wisselen :D

    Veel plezier weer in het hopelijk iets warmere Australie :) tot gauw!

    xxx

  • 12 April 2008 - 13:08

    Marjan:

    he femke
    moet er altijd wel ff voor zitten hoor voor je verhalen!!
    maar hier in Lierop gaat het ook super!!
    de ruwbouw is bijna klaar en dan kunnen we aan de binnenkant beginnen
    ik laat de achterdeur voor jou over hahaha.
    groetjes aan britte!!

    xxx marjan

  • 12 April 2008 - 13:20

    Maartje:

    Haha die verhalen van jou fem!
    geweldig. ik moet er ook echt even voor gaan zitten.
    Wat maak je toch weer van alles mee! jullie mam was eergisteren bij ons en die vertelde over het Wwoefen,
    wel spannend hoor!

    succes nog daar! en als je weer terug bent in NL weer n keertje afspreken, want ik begin je nu toch wel heel erg te missen!!!!

    xxx Maartje

  • 12 April 2008 - 13:58

    Fabienne:

    Hey Fem,

    hoe is het met je? volgens mij is het echt super daar he???
    ik heb je al zo lang niet gesproken maar ik lees wel af en toe je berichtjes hier hihi.. echt super leuk...
    nou met mij gaat het ook goed in den haag maar als je weer ooit terug bent ofzo spreken we echt een keertje af maar genietse daar nog.... heeeel veeeel plezier en ik spreek je
    dikke kusssss

  • 12 April 2008 - 14:59

    Lian:

    Geweldig die verhalen van je Fem!
    Haha en jij aan schapen scheren.. Dat had ik wel eens willen zien..
    Bedankt voor je kaartje super lief..
    Ik wacht met smacht op je volgende verhalen:)
    xxxx

  • 12 April 2008 - 15:44

    Ellen:

    hee femke,

    dat is inderdaad al lang geleden, maar in die tijd heb jij zo te lezen en te zien leuke dingen gedaan en echt niet verveeld!!

    gr ellen

  • 12 April 2008 - 17:34

    Mam:

    Ik heb weer lekker zitten te lezen, en de foto's zijn prachtig. Ook heb ik me voorgenomen om (als Maarten groot is, haha!) samen met ons pap een tijd rond te trekken in Down Under. In het echt zal het waarschijnlijk nog veel mooier zijn. Het bungy-jumpen en skydiven zullen we wel achterwege laten, denk ik.
    dikke kus

  • 14 April 2008 - 17:39

    Tante Rian:

    Hoi Femke,

    Wa schon toch allemol. Schon verhale en schon foto's.
    En eindelijk is het er dan toch van gekomen. Schapen scheren! Ik vraag me echter wel af wie hier het "arme schaap" is.
    En nu weer back in Australia. Veul plezier! En de groeten van ons allemaal.

    tante Rian

  • 15 April 2008 - 18:29

    Dirk:

    Hey Meiske skon verhaal en tof dat je gewwoofd hebt!

    Curio bay is een plek met de petrofied forest (versteend woud) daar zijn we dus geweest. komisch dat je ons in het gastenboek had gevonden, vraag me alleen af welk gastenboek.

    komen mijn smsjes wel aan? want krijg de indruk dat je maar de helft krijgt...

    Ik ga trouwens niet naar de usa door geld gebrek. Ga pas in de zomer van 2009.
    Nu eerste eens afstuderen. x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Femke

Hoi! Mijn naam is Femke en ik heb deze site aangemaakt om iedereen op de hoogte te houden van mijn reizen. Niet dat ik nou supervaak op reis ben, ik volg gewoon een opleiding dus zijn de mogenlijkheden (geld en tijd) helaas beperkt. Ik had de site aangemaakt voor mijn stage in Mallorca om iedereen thuis op de hoogte te houden. Hierna heb ik hem ook gebruikt voor het reizen en werken in Australié en Nieuw Zeeland wat ik tussen twee opleidingen door gedaan heb. Binnenkort ga ik naar Ghana met een project om lesmatriaal te ontwikkelen, dit is een kortere reis maar maak er toch een kort verslagje van op de site zodat geintreseerde het ook kunnen lezen. Hopenlijk zal ik deze site nog vaker kunnen gebruiken voor andere eventuele reizen in de toekomst. Groetjes Femke

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 203
Totaal aantal bezoekers 45489

Voorgaande reizen:

08 April 2017 - 12 Mei 2017

Camino

04 Juli 2012 - 25 Augustus 2012

voluntariado Centroamérica

29 Juni 2010 - 30 Augustus 2010

Reisleider

11 December 2007 - 09 Augustus 2008

Backpackend door OZ en NZ!

24 April 2008 - 10 Mei 2008

Uitwisseling Ghana/ Nederland

02 Mei 2007 - 01 September 2007

Summercamp VS

15 Mei 2005 - 02 November 2005

Animación op Mallorca!

18 Augustus 2002 - 16 Juni 2003

High school, VS, (au pair)

Landen bezocht: